I tillegg til eldre som selv anskaffer seg en bolig i utlandet,
kommer nå en betydelig vekst i omsorgsboliger og sykehjemsplasser
for eldre i utlandet, særlig i områdene Syd-Spania,
Mallorca, Kypros, Kanariøyene og andre varmere strøk.
Slike vil kunne eies og drives av staten, kommuner, private bedrifter
eller ideelle organisasjoner.
Det spørsmål som reiser seg, er hvilke lover
og regler som bør gjelde for finansiering og
drift av disse i forhold til det som gjelder i Norge. Skal det offentlige
ha den samme plikt til å dekke utgifter for slike i utlandet
som loven fastsetter hjemme? Hvis en privat organisasjon som f.eks.
Sagenehjemmet (Oslo) har en ledig sykehjemsplass, skal
en kommune eller bydel kunne kjøpe en plass for en av sine pleietrengende
eldre? Hvilken og hvorledes skal betalingen skje? Skal de samme
regler for egenbetaling som ved et sykehjem i Norge gjelde? Bør
det lages regler for norsk godkjennelse av eldreinstitusjoner som
betales av kommuner på vegne av brukerne?
I dag er det kommunene som har ansvaret for en forsvarlig eldreomsorg,
men det er innenfor de gitte økonomiske rammer. En kommune
kan således prioritere annen utbygging og unnlate å bruke
penger til eldreomsorgstilbud som hjemmehjelp, hjemmesykepleie,
ergoterapi, fysioterapi, trygghetsalarmtjeneste, dagsenteropphold,
eldresentre, omsorgsboliger, sykehjemsplasser, m.m. Skal en kommune
kunne avvise en pleietrengende eldre i sin kommune hvis det foreligger
tilbud om en godkjent tjeneste eller plass i en annen kommune, eller
i et annet land innenfor en forhåndsfastlagt økonomisk
ramme?
Det kan i dag være mennesker som mottar hjemmehjelp
eller hjemmesykepleie i sin hjemkommune, men som av helsemessige årsaker
vil bosette seg noen måneder av året i et varmere
land. Bør da hjemkommunen være forpliktet til å betale
for slike tjenester i utlandet, eller skal kommunen tjene økonomisk
på at en slik person tar opphold noen måneder av året
i et annet land? Hvis kommunen har den samme forpliktelse til å finansiere
eldreomsorgstjenester for en innbygger under midlertidig opphold
i utlandet, hvilket ansvar, hvis noe, skal kommunen da ha for tilbudets
kvalitet?
Det kan hevdes at dette bør være opp til hver
enkelt kommune slik det i dag allerede er, men det vil kunne få betydelige
konsekvenser i fremtiden. Hvis noen kommuner vil dekke utgifter
for sine innbyggere til nødvendige tjenester ved midlertidig
bosetting i utlandet mens andre ikke gjør det, hvorledes
vil virkningen da bli når det er innført bosettingsfrihet
i hele landet også for sterkt pleietrengende eldre? Hvis
en kommune fikk en dramatisk tilflytting av pleietrengende eldre
fordi denne kommunens tilbud var godt både i Norge og i
utlandet, ville selvsagt økonomien i en slik kommune bryte
sammen.
Objektivt og sett ut ifra hensynet til de pleietrengende eldre
er det klart at forholdene bør legges til rette for pleietrengende
eldre som ønsker å bo deler av året i
et land i Middelhavsområdet. Kostnadene vil, som følge
av lavere lønninger og lavere priser samt billigere boliger,
være slik at det vil kunne bli både en økonomisk
fordel for det offentlige og et bedre liv for den eldre. Svært
mange vil ha betydelig helsemessig gevinst av kortere eller lengre
opphold i varmere strøk. Det hele må imidlertid
organiseres, og en rekke lover og regler må tilpasses.
Det mest fornuftige ville selvsagt være å følge Fremskrittspartiets
mangeårige oppskrift med å overføre det økonomiske
ansvaret for helse- og eldreomsorgstjenester til staten ved folketrygden.
Rikstrygdeverket kan administrere det hele via trygdekontorene,
basert på betaling for tjenester til godkjente offentlige
og private produsenter etter behovsgodkjennelse og kontroll ved
trygdekontorene og med full valgfrihet av tjenesteprodusent for
brukerne. Når en slik reform fortsatt vil ta en del år,
er det imidlertid nødvendig med en gjennomgang av dagens
system for å få en tilpasning til det faktum at
eldre, uføre og funksjonshemmede velger å bo deler
av året i utlandet.
I forhold til godkjennelse av eldreinstitusjoner og eventuelle
regler for hvilke funksjoner som må utføres
av norsktalende personell, og hvilke funksjoner som kan utføres
av lokalt ansatte, må et regelverk utformes.
Det samme gjelder betalingssystemer og -satser, samt kvalitetskontroll
og ansvarsklarlegging for norske kommuner når det gjelder
innbyggere som er midlertidig bosatt i et annet land.