Til Stortinget
Rekrutteringssituasjonen i fiskeflåten er vanskelig
på grunn av et stramt arbeidsmarked generelt og nettolønnsordninger
innen skipsfarten spesielt. Fiskeflåten har i tillegg fått
svekket lønnsomheten på grunn av Regjeringens
omlegging av fiskeripolitikken og sliter med å kunne tilby
konkurransedyktige betingelser i møte med blant annet en
sterkt økende offshoreflåte med nettolønnsordninger.
Kystfrakteflåten har store utfordringer på rekruttering
som følge av et stramt arbeidsmarked og dårlig lønnsomhet.
Frakteflåten langs norskekysten har små marginer
og sterk konkurranse fra fartøy registrert i utenlandske
skipsregistre. Konkurrentene til kystfrakteflåten har i
stor grad besetning med utenlandske arbeidsbetingelser.
I dag er det strenge begrensninger på hvor skip registrert
i Norsk Internasjonalt Skipsregister (NIS) kan operere. Skip registrert
i NIS tillates ikke å føre last
eller passasjerer mellom norske havner eller å gå i
fast rute mellom norsk og utenlandsk havn. Som norsk havn anses
i denne sammenheng også innretning for olje- og gassvirksomhet
på norsk kontinentalsokkel. Det betyr at det kun er skip
registrert i Norsk Ordinært Skipsregister (NOR) eller skip
registrert i utenlandske registre som kan operere i det området.
I henhold til norsk regelverk må det benyttes norske arbeids-
og lønnsvilkår på NOR-registrerte skip.
Det betyr at det i praksis kun er nordmenn om bord på disse
fartøyene, og rekrutteringsbasen er dermed begrenset til
Norge. Dette representerer en betydelig utfordring både
for den delen av skipsfartsnæringen som er registrert i
NOR og for relaterte næringer som får et sterkt
press på rekruttering.
Tall fra Norges Rederiforbund viser at norske offshorerederier
per 1. juli 2006 har kontrahert 119 offshorefartøy
med levering innen 2009. Av disse skal 85 bygges ved norske verft.
Anslagsvis vil de 119 fartøyene kreve en besetning på 2 000-2 500
personer. Dette medfører at de utfordringer som er på rekrutteringssiden
i dag, vil forsterkes i årene fremover.
Fartsområdebegrensningen var opprinnelig ment å sørge
for at NIS-skip og NOR-skip ikke skulle havne i et konkurranseforhold
til hverandre. Ved opprettelsen av NIS 1. juli 1987 ble
det lagt inn begrensninger i hvilke områder fartøy
flagget i NIS kunne operere. Det lå tre hovedformål
bak denne opprettelsen. For det første å sikre
at norskeide skip ble registrert under norsk flagg. For det andre
at konkurransevilkårene for norskregistrerte skip i utenriksfart
skulle bli bedre. For det tredje at sysselsettingen av norske sjøfolk
i størst mulig grad skulle opprettholdes. Ved etableringen
av NIS ble det samtidig åpnet for bruk av utenlandsk mannskap
på hjemlandets lønnsvilkår. Etter etableringen
av NIS er det foretatt flere tilpasninger av regelverket; de viktigste
endringene kom i 1994 og var en tilpasning til ikrafttredelsen av
EØS-avtalen.
I forbindelse med behandlingen av St.meld. nr. 31 (2003-2004)
Vilje til vekst for norsk skipsfart og den maritime næringen
ble det vedtatt å nedsette en arbeidsgruppe for å vurdere
behovet for tiltak for å gjenopprette NIS som et attraktivt
internasjonalt kvalitetsregister. Et flertall bestående
av alle partier utenom Sosialistisk Venstreparti, støttet
i behandlingen av skipsfartsmeldingen gradvis å utvide
fartsområdet for NIS til også å omfatte
sokkelen. Rapporten: NIS med fokus på service og kvalitet,
ble forelagt Nærings- og handelsdepartementet september
2004 med klare anbefalinger om m.a. å oppheve områdebegrensningene
i NIS. Fra rapporten siteres:
"Utelukkelsen av NIS-registrerte skip i norsk innenriks fart
gir NIS-skip dårligere konkurransevilkår enn utenlandsregistrerte
skip, som for en stor del har adgang til norsk innenriksfart. Begrensningen medfører
derfor en svekkelse av NIS som konkurransedyktig register. Dessuten
viser statistikken i punkt 2.4.5 at en stor andel av skip som går
ut fra NOR går til utenlandske skipsregistre isteden for
til NIS-registeret. Gruppen mener at det samlet vil være
bedre at NOR-skip går til NIS enn til utenlandske registre."
Sjømannsorganisasjonene har hatt et sterkt fokus på å opprettholde
områdebegrensningene i NIS. Forslagsstillerne mener at
dagens rekrutteringsproblemer både i fiskeri- og skipsfartsnæring,
veksten i utenlandsregistrerte skip langs kysten, og de kommende års
rekrutteringsbehov i offshorenæringen, viser at tiden er
moden for å oppheve områdebegrensningene.
Forslagsstillerne mener at fartsområdebegrensningen
i NIS og kravet til arbeidsvilkår i NOR skaper et urimelig
stort press på rekruttering i fiskeflåten, i kystfrakteflåten
og i øvrig skipsfart registrert i NOR. Resultatet er dårlig
lønnsomhet i fiskerinæringen og en frakteflåte
som i større og større grad flagger ut til internasjonale
registre eller blir utkonkurrert av utenlandske fartøy.
Ved å oppheve fartsområdebegrensningene i NIS,
vil offshoreflåten kunne benytte en andel utenlandsk mannskap
og samtidig være under norsk flagg og ha norsk besetning
med nettolønnsordning. Frakteflåten vil kunne
benytte utenlandsk mannskap som et supplement til norsk mannskap uten å måtte
flagge ut. En oppheving av fartsområdebegrensningene for
NIS bør kombineres med at nettolønnsordninger
for besetning i NOR gjøres gjeldende i NIS. Kompetansemodellen
innebærer at maritimt utdannet mannskap i NIS vil få full
nettolønn samt hele mannskapet i den NOR-flaggede offshoreflåten.
Kompetansemodellen vil omfatte nettolønn for hele besetningen
på offshorefartøy også i NIS.
Forslagsstillerne vil på denne bakgrunn fremme følgende
forslag:
Stortinget ber Regjeringen fremme forslag om å oppheve
fartsområdebegrensningene i Norsk Internasjonalt Skipsregister
(NIS).
23. november 2006