En ny løsning for individuell pensjonssparing med skattefradrag bør, etter forslagsstillernes syn, ivareta følgende hensyn:
-
Det skal fortsatt være skattestimuli ved individuell, langsiktig sparing.
-
Ordningen må ivareta dem som ikke har obligatorisk tjenestepensjon (OTP) eller annen tjenestepensjon.
-
Det er ønskelig at sparingen også kan foregå som påbygging til tjenestepensjonsordningene. Ordningen bør kunne benyttes til frivillig tilleggssparing til innskuddsbaserte tjenestepensjonsordninger, som for eksempel OTP. Ordningen bør videre være tilpasset dem som har offentlige tjenestepensjonsordninger eller ytelsespensjon.
-
Overgangen fra dagens ordning (IPA) til ny ordning bør være så smidig som mulig. Det gjør det enkelt for kundene å videreføre dagens ordninger.
-
Det er ønskelig med skattesymmetri, slik at man får samme skatt på utbetalingen som man har skattelette på innbetalingen.
Forslagsstillerne ser for seg følgende løsning:
Ordningen er ment som spareavtaler med sparing til pensjon. Forslagsstillerne
har valgt å kalle det individuell pensjonssparing med skattefordel
(IPS).
Viktige egenskaper:
At alle kan bruke en andel av folketrygdens grunnbeløp
(G) til pensjonssparing.
Det settes en ramme på 1 G. Dagens IPA-grense på 40 000
kroner har stått uforandret siden 1998. G-beløpet
er i perioden 1. mai 1997 til 1. mai 2006 økt
fra 42 000 til 62 892 kroner. Rammen for sparing
i IPA har altså falt fra nesten 1 G til 64 pst.
av G.
Det er viktig at det skattefrie beløpet er knyttet
til G, slik at det justeres regelmessig.
Det skattefrie beløpet bør ikke være
knyttet til andel av lønn. Innenfor rammen bør
folk kunne velge hvor mye de vil bruke til pensjonssparing.
Sparingen kan skje (1) som i IPA i forsikring, bank og fond,
(2) som påbygging til tjenestepensjon (for eksempel som
en frivillig, individuell tilleggssparing til OTP), og (3) som fortsettelsesforsikring (for
dem som går ut av en kollektiv ordning og ønsker å videreføre
pensjonsforsikringen sin individuelt.)
Det er viktig å understreke
at ordningen må innbefatte skattesymmetri. Forslagsstillerne
foreslår en løsning hvor det gis 28 pst. skattelette
ved innbetaling (som det var ved IPA). Siden pengene er bundet,
må det være fritak for formuesskatt og ha utsatt
skatt på avkastningen. Hele utbetalingen (oppsparte midler + avkastningen)
beskattes med 28 pst.
Forslagsstillerne vil påpeke at det må være
frihet til å skru sparingen av og på fra år
til år (som IPA). Dette er pensjonssparing, der pengene
er låst til det tidspunkt man kan starte med å ta
ut pensjon fra folketrygden. Det bør videre være
mulig å starte utbetalingene tidligere hvis man blir ufør.
Ved dødsfallsutbetaling bør mottaker kunne reinvestere
midlene i en IPS for senere utbetaling og beskatning ved pensjonsalder.
Særlig bør dette gjelde ved utbetaling av engangsbeløp.
Forslagsstillerne mener videre at sparingen bør kunne
skje både i livselskaper, bank og fondsselskaper (som IPA),
forutsatt like skatteregler. Regelverket bør lages slik
at dagens IPA-avtaler enkelt kan gå inn i den nye løsningen.
All pensjonssparing er langsiktig. Det er viktig at regelverket
er forutsigbart og at endringer som skjer, har bred forankring.
Til grunn for forslag til ny modell for opptjening og uttak av alderspensjon
og innføringen av obligatorisk tjenestepensjon ligger omfattende
utredninger, høringsrunder og et bredt forlik i Stortinget.
Derfor kom forslaget om å fjerne skatteinsentivene for
IPA og livrente som lyn fra klar himmel den 12. mai 2006.
Innstrammingen går i motsatt retning av utviklingen ellers
i Europa, og gir Norge de strengeste skattereglene for privat pensjonssparing
i Europa. Kuttet rammer 830 000 individuelle spareavtaler.
Ordningene har vært brukt av mennesker med alminnelig inntekt
og formue. 45 pst. av IPA-kundene har en nettoinntekt under 250 000 kroner.
Med de vedtatte innstrammingene har vi et pensjonssystem som
utelukkende bygger på kollektive ordninger. Skattefordelene
knyttes bare til tjenestepensjonsordningen som gjelder likt for
alle ansatte i bedriften. Mulighetene til individuell sparing reduseres.
Det er uheldig, for det første fordi mennesker har ulike ønsker
og behov når det gjelder pensjonssparing, og for det andre
fordi det har en egenverdi at folk engasjerer seg i sin egen pensjon.
Livrente dekker et annet behov enn det IPA gjorde. Livrenten
er egnet for personer som ønsker å spare større
beløp langsiktig, men ikke nødvendigvis helt til
pensjonsalderen. Det kan for eksempel være umyndige, hvis
man mottar et større engangsbeløp (ved arv, personskadeoppgjør
osv.), hvis man ønsker å spare til førtidspensjon,
eller hvis man i en fase i livet tjener ekstra godt, men regner
med å trappe ned og ønsker å legge av
penger til pensjon.
Forslagsstillerne mener at de tidligere reglene knyttet til livrente
bør gjeninnføres.