Hovedkonklusjonene i NOU 2006:18 Et klimavennlig Norge ble presentert
av det såkalte lavutslippsutvalget høsten 2006.
Utvalget trekker frem mange viktige og fornuftige tiltak innenfor
et perspektiv frem til 2050, og rapporten har et godt og nødvendig
fokus på kostnadseffektivitet. Både tidshorisonten
og kostnadsbildet utelates dessverre ofte i den politiske debatten,
og det vitner om populisme når debattanter lanserer lavutslippsutvalgets
foreslåtte tiltak, men fremskynder tidshorisonten med 30 år.
Den enkelte forbruker har et ansvar for og en mulighet til å gjennomføre
fornuftige tiltak gjennom bevisste valg. Forslagsstillerne tror
folk flest ønsker å velge miljøvennlige
produkter, men at den antatte miljøfordelen veies opp mot
kostnader og "heftelser" for forbruker. Forslagsstillerne har ingen
tro på at ytterligere bruk av "pekefinger" eller ytterligere økning i
skatter, avgifter, restriksjoner og forbud er en ønsket vei.
I stedet bør Stortinget legge til rette for å velge miljøvennlig
ved å bruke skatter og avgifter i positiv retning for miljøvennlige
produkter.
Forslagsstillerne vil påpeke at norske privathusholdninger
slipper ut ca. like mye CO2 som ett 800 MW kullkraftverk. Marginale,
kostbare og byråkratiske tiltak i husholdningene kan fort
oppleves som meningsløse, sett i lys av Kinas 562 planlagte
kullkraftverk de neste 8 årene. Folk flest ønsker å være miljøvennlige,
men også å få valuta for pengene. Argumentet
om at alle kan bidra, blir som å be folk om å stille
opp med høygafler mot fiendens slagskip.
Forslagsstillerne mener en halvering av merverdiavgiften på investeringer
i alle miljøvennlige oppvarmingskilder i husholdningen
er et fornuftig tiltak, da den enkelte husholdning får økt
valgfrihet i forhold til ulike varmeteknologier. Dette vil gi langt
bedre effekt enn en smal støtteordning til pelletskaminer
og varmepumper. Over tid vil dette både redusere kraftbehovet
og få et mer fleksibelt energisystem, som ikke er så sårbart
for svingninger i kraftproduksjonen. Forslagsstillerne mener videre
det er fornuftig å stimulere til utbygging av lavenergihus,
både økonomisk og ved signaler om mer fleksible
krav for tilkobling til fjernvarme i noen områder. Forslagsstillerne
vil også fremheve bedre avskrivningssatser for energi og
miljøtiltak i nybygg. I dag avskrives tekniske installasjoner
ofte over lengre tid enn varens levetid. Ved å redusere
dette til for eksempel fem år, så stimulerer man
til bedre energieffektivitet i næringsbygg.
Den enkelte forbruker bør oppfordres til å resirkulere
og kildesortere, både for å sikre at verdifulle metaller
og lignende kan brukes om igjen, og for at deponering av matavfall øker
utslippene av metangass over tid. Dette krever at kommunene legger
opp til slik innsamling og har tilgjengelige mottak for dette. Det
er også viktig at avfallspolitikken avklares i forhold
til arbeidet med å innføre deponiforbud.
Miljøvennlige forbrukere bør kunne ta produktvalg
basert på informasjon om produsentland og hvor varens komponenter
har sin opprinnelse. Dette må riktignok gjennomføres
med fornuft, slik at næringslivet ikke får urimelige
dokumentasjonskrav. Et eksempel kan likevel være å oppgi
hvor fiskefileter har vært behandlet før de havner
i frysedisken i matbutikken.