Norsk skole er preget av bråk og uro. Internasjonale
undersøkelser kan tyde på at det foreligger en sammenheng
mellom uro i klasserommet og dårlige læringsresultater.
Forslagsstillerne mener det er nødvendig å ha
et sterkere fokus på å gi elevene bedre vilkår
for læring, og en av de mest avgjørende faktorene
for å få dette til, er å sikre elevene
et godt arbeidsmiljø.
Terje Ogden, forskningssjef ved Senter for studier av problematferd
og innovativ praksis ved Universitetet i Oslo, uttaler i forbindelse
med et skoleforedrag på Lillehammer 3. mai 2007 at skolens
største uløste problem og utfordring er bråk
og uro. Det er i en rekke presseoppslag og artikler pekt på det
samme; senest i magasinet "Utdanning" Nr. 8 (2007) der
det uttales at Norge ligger i toppsjiktet når det gjelder
bråk og uro i undervisningen sammenlignet med andre industrialiserte
land. Dette ble også understøttet av Pisa-rapporten
som kom ut i 2003, der Norge var på toppen i forhold til
uro og bråk i undervisningssituasjonen. Pisa-rapporten
peker på at læringsmiljøet er en medvirkende årsak
til svake resultater, og at læringsmiljø og faglige
resultater henger sammen.
I Pisa-undersøkelsen fra 2003 er det læringsmiljøet
i matematikkundervisningen som blir undersøkt, men funnene
der kan sies å gi en pekepinn på hvordan situasjonen
er i norske klasserom generelt. I undersøkelsen om læringsmiljøet
i matematikk blir lærerne bedt om å svare på om
ulike typer faktorer er et hinder for læring. 74 prosent
av lærerne svarer bekreftende på at forstyrrelse
av elevene i undervisningen er et hinder for læring, 37
prosent skulk og 35 prosent mener at elevenes manglende respekt
for læreren er et læringshinder.
Elevene i undersøkelsen blir også bedt om å vurdere
visse påstander, og de norske elevene, sammen med elever
fra Hellas, Luxembourg og Brasil rapporterer de største
problemene i forhold til læringsmiljø og disiplinære
holdninger. Hele 41 prosent av de norske elevene svaret at: "Det
er bråk og forstyrrelse i de fleste eller alle matematikktimene",
36 prosent svarer at: "Læreren må vente lang tid
for at elevene skal bli stille", og at: "Elever begynner ikke å jobbe
før lenge etter at timen er begynt" og 34 prosent svarer
at: "Elevene hører ikke etter hva læreren har å si".
I alle disse rapportene både fra elever og lærere ligger
Norge over OECD-gjennomsnittet. Dette er oppsiktsvekkende i lys
av at Norge også scorer under OECD-gjennomsnittet i matematikk,
og viser derfor at det kan være en sammenheng mellom læringsmiljø og
faglige prestasjoner. En økning på en enhet på Pisa-indeksen
for læringsmiljø tilsvarer en økning
i matematikkprestasjonene på 18 prosent. Og konklusjonen
til PISA er følgelig at i land hvor det rapporterte læringsmiljøet
er bedre, der gjør også elevene det bedre.
Forslagsstillerne er av den oppfatning at den kanskje viktigste
hindringen for faglig kvalitet i den norske skole er dårlig
læringsmiljø, og at man må gjøre noe
med uro, bråk, atferdsproblemer og disiplinproblemer i
den norske skolen for å heve kvaliteten opp til høyt
internasjonalt nivå. Forslagsstillerne er også av
den oppfatning at skal man gjøre noe med læringsmiljøet,
så må tiltakene baseres på forskning
og man må gripe fatt i hva som er årsakene til
uro- og disiplinproblemer i den norske skolen.
Det er satt i gang en rekke forsøksordninger og prosjekt
for å gjøre noe med det norske læringsmiljøet.
Forslagsstillerne er imidlertid av den oppfatning at det mangler
en klar kurs i den norske skole for å løse disse
utfordringene, og at virkemiddelapparatet er for fragmentert. Resultater
fra en rapport fra forskergrupper oppnevnt av Utdanningsdirektoratet
og Sosial- og helsedirektoratet, utgitt i 2006, viser at det er
mange prosjekter i gang innenfor områdene problematferd,
rusforebyggende arbeid, læreren som leder og implementeringsstrategier.
I denne rapporten har forskerne gått gjennom de ulike programmene, hvilken
filosofi de har og om de har dokumenterte effekter.
Rapporten viser at det finnes et høyt antall programmer
igangsatt som piloter ved ulike institusjoner, og eksempler på dette
er Aggression Replacement training (ART) som retter innsatsen mot
sinnekontroll og sosiale ferdigheter, LP-modellen (Læringsmiljø og
Pedagogisk analyse) som har som innsatsområde å bekjempe
atferdsproblemer og læringsmiljøet i skolen. Nevnes
kan også Connect, De utrolige årene, KREPS og
PALS som alle er modeller for å hanskes med atferdsproblemer
i den norske skolen. Hele 29 programmer nevnes i rapporten fra Utdanningsdirektoratet
og Helse- og sosialdirektoratet, som alle har som formål å forebygge
og redusere ulike problemer blant barn og unge i skolen. Institusjoner
som har ansvar for disse ulike programmene er mange; Diakonhjemmet
høgskole, Senter for atferdsforskning ved Universitetet
i Stavanger, Universitetet i Tromsø, Atferdssenteret, Universitetet
i Oslo, Lillegården kompetansesenter, Høgskolen
i Stord/Haugesund, Utdanningsdirektoratet og Nasjonalforeningen
for folkehelse, for å nevne noen. Dette viser, etter forslagsstillernes
oppfatning, at det er mye som skjer når det gjelder å forebygge
atferdsproblemer, men at det mangler en helhetlig politikk og en
helhetlig kurs for å bekjempe problemene med uro-, atferds-
og disiplinproblemer i den norske skolen.