Forslagsstillerne er bekymret over at barn og unge også under
den kriminelle lavalder begår til dels alvorlig kriminalitet.
Det er viktig at samfunnet setter grenser av hensyn til samfunnets
behov for trygghet, men ikke minst av hensyn til det enkelte barn
og den enkelte ungdom. Forslagsstillerne viser til at tydelig og
tidlig grensesetting innebærer at man viser omtanke og
respekt for barn og ungdom. Forslagsstillerne viser også til
at bedre koordinering av det samlede forebyggende arbeidet, bedre
samhandling mellom ulike offentlige hjelpeinstanser og ansvarliggjøring av
både barn/ungdom og foreldrene er viktige forutsetninger
for å sikre den enkelte som er i risikosonen nødvendig
hjelp til å unngå å utvikle et kriminalitetsproblem.
Regjeringen har som målsetting å forebygge
bedre og reagere raskere. Dette er en målsetting
det er vanskelig å være uenig i, men forslagsstillerne
konstaterer imidlertid at det ikke er tatt nødvendige grep for å sikre
at alle barn og unge som begår lovbrudd, møtes
med en tydelig reaksjon. Å sette klare grenser for denne
gruppen innebærer at samfunnet sender et klart signal om
at slik atferd ikke er akseptabel. Barn og ungdom må få vite
at de har trådd over en grense, samtidig som det er viktig å understreke
at dette må gjøres på en måte
som ikke stigmatiserer den enkelte og som bygger den enkeltes selvrespekt.
Forslagsstillerne legger til grunn at tydelig, rettferdig og tidlig grensesetting
innebærer at man viser omtanke og respekt for barn og ungdom
ved at man ansvarliggjør den enkelte. Det gir den enkelte
større mulighet for å håndtere vanskelige
situasjoner senere i livet.
Forslagsstillerne mener derfor at det må stilles krav
om hurtigbehandling hos politiet i saker som involverer unge lovbrytere.
Tilbud om konfliktrådsbehandling bør bli obligatorisk
i alle saker som involverer barn under 15 år. Konfrontasjon
mellom offer og gjerningsmann er viktig for at den som har forbrutt seg,
skal evne å sette seg inn i offerets situasjon. Konfliktrådsbehandling
gir dessuten den unge mulighet til å avtale hvordan man
kan gjøre opp for seg. Som ledd i den videre oppfølging
av disse barna bør den enkelte få rett til en
mentor som skal følge og veilede den unge over tid for å motvirke
utvikling av en kriminell løpebane.
En god utdanningspolitikk er et viktig forebyggende tiltak mot
kriminalitet. En god skole setter eleven i sentrum og anerkjenner
den enkeltes behov for å få undervisning tilpasset
sine talenter og forutsetninger. Vi må stille krav om at
de voksne i skolen tilpasser undervisningen slik at hver enkelt
elev gis reell mulighet til læring og mestring. På den
måten får barnet et grunnleggende verktøy
for å bidra positivt til eget liv og samfunnet for øvrig.
Forslagsstillerne vil peke på at norsk skole har en alvorlig
frafallsproblematikk i videregående opplæring.
Det viser seg at nær 84 prosent av alle innsatte under
25 år i norske fengsel ikke har fullført videregående
opplæring. I tillegg opplever mange innsatte vanskeligheter
med å ta grunnleggende utdanning i fengsel.
Unge lovbrytere som soner i fengsel, må sikres individuell
plan og nødvendig oppfølging både under og
etter soning. Målet er å følge opp skolegang
og jobb og bidra til at den unge får etablert seg i et
positivt og kriminalitetsfritt miljø. Frivillige organisasjoner
har en rekke verdifulle tilbud og tiltak, og det offentlige bør øke
støtten til disse. Ungdom mot Volds viktige innsats på dette
området er et godt eksempel på at unge mennesker
i møte med nye miljøer kan få et nytt
og positivt fotfeste. Forslagsstillerne viser til at det kan stilles
spørsmål ved hvorvidt ordningen med individuelle
planer fungerer som forutsatt, og det er behov for evaluering av
hvorvidt kriminalomsorgens og friomsorgens gjennomføring
av dette er i pakt med lovverket og lovgivers intensjon.
Barnevernet spiller også en svært viktig rolle
i det forebyggende arbeidet for barn og ungdom. Forslagsstillerne
ser derfor med bekymring på barnevernets manglende hjemler,
etter dagens regelverk, til å sette gode nok grenser for
barn i faresonen. Det vises i denne sammenheng til Dokument nr.
8:63 (2006-2007) Forslag fra stortingsrepresentantene Olemic Thommessen,
Elisabeth Aspaker, André Oktay Dahl og Martin Engeset om
full gjennomgang av forskrift om rettigheter og bruk av tvang under
opphold i barnevernsinstitusjoner. I forlengelsen av dette kommer Regjeringens
signaler om at den vurderer å åpne for at unge
lovbrytere som har begått alvorlige forbrytelser, skal
kunne sone i barnevernet. Forslagsstillerne viser til at dette rokker
ved hele barnevernets fundament, og man er svært bekymret
for hvilke konsekvenser dette kan få for de barna som i
dag får omsorg i barnevernet. Dette er barn som fra før
er i en utsatt posisjon, og det er vanskelig å forstå hvordan kriminelle
barn skal kunne fungere sammen med disse.
Forslagsstillerne viser også til at det for barnevernet
i mange enkeltsaker er en utfordring å skaffe til veie
tilstrekkelig dokumentasjon for å fatte nødvendige
vedtak så det kan gjennomføres så tidlig
som mulig. Forslagsstillerne viser i denne sammenheng til at det
i Norge i likhet med i mange europeiske land fokuseres på forebygging
av bruk av narkotika blant barn og unge gjennom skolen. Dette er
en fornuftig strategi, så fremt de forebyggende tiltakene
rent faktisk bidrar til å avholde stadig yngre mennesker
fra å misbruke henholdsvis alkohol og narkotika. Mye tyder
imidlertid på at spesielt skolene til dels fungerer som
frisoner for bruk av narkotika, og at innsatsen mot narkotikamisbruk
skjer lite samordnet og til dels tilfeldig. Misbruk av narkotika
er en viktig årsak til at barn og ungdom utvikler sosiale
problemer som igjen skaper økt risiko for å utvikle
et kriminalitetsproblem. Ved å få muligheten til å teste
barn i risikosonen for eventuelt rusmiddelmisbruk kan man avdekke
om det er benyttet narkotika, noe som kan gi barnevernet mulighet
til å gripe inn på et tidligere tidspunkt. Forslagsstillerne
legger til grunn at dette vil kunne være ett av flere viktige
bidrag for å styrke barnevernets mulighet til å hjelpe
de barna som står i fare for å utvikle et kombinert
narkotika- og kriminalitetsproblem.
Forslagsstillerne ønsker derfor å anmode Stortinget
om å be Regjeringen utrede og lovhjemle en samtykkebasert
ordning hvor helsefaglig personell gis mulighet til å rusteste
skoleelever ved mistanke om rusbruk, og viser i denne sammenheng
til begrunnelse gitt for dette ved behandlingen av interpellasjon
i Stortinget 22. mai 2007.
Forslagsstillerne viser til at det er et stort behov for evaluering
og forskning for å kunne legge til rette for en mer kunnskapsbasert
justispolitikk. Mer innsikt i hva som faktisk virker på det
forebyggende feltet vil kunne gi en mer målrettet og effektiv
ressursbruk. Forslagsstillerne ser det som spesielt viktig at man
utvikler målekriterier for effekten av forebyggende arbeid
blant barn og unge. Forslagsstillerne viser til at man har utviklet
gode målekriterier for å måle den økonomiske effekten av å ikke
redusere klimautslipp, og legger til grunn at dette er mulig også hva
angår effekten av et målrettet forebyggende arbeid
blant barn og unge.
Forslagsstillerne legger videre til grunn at det må satses
bredt for å legge til rette for at flere aktører
tar sin del av ansvaret for det forebyggende arbeidet i nært
samarbeid med det enkelte barn og den enkelte ungdom. Dette gjelder
blant annet for politiet, kommunene, barnevernet, helsevesenet,
kriminalomsorgen, skolene, foreldrene og frivillige.
Forslagsstillerne viser videre til at det er umulig å få til
en positiv endring hos det enkelte barn og den enkelte ungdom hvis
man ikke inkluderer og ansvarliggjør den enkelte og dennes
familie. Forslagsstillerne har i denne sammenheng registrert at
deler av hjelpeapparatet preges av en ovenfra- og nedadholdning i
forhold til dem som for eksempel sliter med et rusproblem, og legger
til grunn at det er nødvendig å fokusere på holdningsskapende
arbeid også blant ansatt hjelpepersonell i deres møte
med ungdom i risikosonen. Forslagsstillerne understreker at dette
er viktig for å sikre at møtet med hjelpeapparatet
ikke motvirker en positiv utvikling og sluser ungdom inn i en kriminell
løpebane.
Forslagsstillerne viser til at det er bred enighet på Stortinget
om at det skal opprettes lokale politiråd, og viser i denne
sammenheng blant annet til behandlingen av St.meld. nr. 42 (2004-2005)
om Politiets rolle og oppgaver. Forslagsstillerne er kjent med Politidirektoratets
rundskriv 2007/005 om formalisert samarbeid mellom kommunale
myndigheter og politiet (Politiråd) og er positive til
at det nå har blitt tatt formelle skritt for opprettelse
av politiråd i alle kommuner. I dette ligger det, etter
forslagsstillernes oppfatning, også at ordningen skal gjøres
obligatorisk og ikke være frivillig for kommunene. Forslagsstillerne viser
videre til at det foreligger en rekke praktiske utfordringer i forbindelse
med etableringen av politiråd, ikke minst at de blir koordinert
i forhold til allerede eksisterende SLT-arbeid. Forslagsstillerne
viser til veileder for etablering av politiråd i kommunene. Forslagsstillerne
anmoder Stortinget om å be Regjeringen sørge for
at det er etablert politiråd i alle landets kommuner innen
utløpet av 2008, og at Regjeringen løpende følger
disse for å sikre at politirådene fungerer etter
intensjonen. I denne sammenheng anmoder Stortinget om å be
Regjeringen på egnet måte orientere Stortinget
om fremdriften i arbeidet.
Kun et mindretall av norske kommuner har etablert forpliktende
og velfungerende SLT-samarbeid som er forankret politisk. SLT må forankres
lokalt, men erfaringen viser at det foreligger en rekke felles problemstillinger.
I praksis oppstår det gjerne uformelle hindringer for et
effektivt samarbeid så lenge aktørene er usikre
på den ytre, formelle rammen for samarbeidet, herunder
vises det spesielt til taushetspliktsproblematikken. Forslagsstillerne
viser til at man i enkelte kommuner har diskutert taushetsplikten
i årevis uten løsning, til skade for det forebyggende
arbeidet. Videre viser det seg flere steder at arbeidet er svært
personavhengig og at det er store utfordringer knyttet
til å implementere en samarbeidstankegang i hele kommunen
og alle dens virksomheter. Det kriminalitetsforebyggende råd (KRÅD)
utfører et viktig arbeid, men det er behov for større
grad av veiledning og informasjonsutveksling om "best practice"
for å sikre at flere kommuner etablerer et fungerende samarbeid.
Forslagsstillerne viser til at det vil være hensiktsmessig
at det utarbeides klarere felles retningslinjer, og at det fra departementets
side utøves større grad av tilsyn med etableringen og
praktiseringen av SLT i kommunene. Forslagsstillerne mener det er
behov for å eliminere lokal usikkerhet om hva SLT innebærer
og forutsetter at det tas hensyn til den enkelte kommunes behov
for å tilpasse SLT-modellen til sine spesifikke lokale
utfordringer. Forslagsstillerne anmoder derfor Stortinget om å be Regjeringen
intensivere informasjons- og oppfølgingsarbeidet overfor
kommunene for å sikre at flere kommuner etablerer en velfungerende
SLT-ordning.
Som et ledd i det viktige forebyggende arbeidet vil forslagsstillerne
peke på følgende konkrete tiltak:
Politikontakt på skolene. Nærpolititanken
bør innebære at norske skoler får sin
egen politikontakt som elevene kjenner til, som elevene selv kan
ta kontakt med og som kan bistå skolen dersom det skjer
straffbare handlinger i tilknytning til skolen. Det vises til at
regjeringen Bondevik i sin tid innførte etterforskningsplikt
også for lovbrytere under den kriminelle lavalder.
Nulltoleranse mot mobbing i skolen. Ferske spørreundersøkelser
kan tyde på at den positive utviklingen har fått
en knekk og at mobbing tiltar. Tiltak mot mobbing må utvides
til også å omfatte mobbing som ikke er så synlig,
og som har funnet veien til media som Internett/chattesider
og mobil, som for mange barn er blitt en helt naturlig del av hverdagen.
Nulltoleranse mot bruk og salg av narkotika
i skolen. Politiet og skolen må i samarbeid praktisere
nulltoleranse mot salg av narkotika i og utenfor skolen og bruk
av unge til langing av narkotika. Skolene skal være frisoner
for narkotika, et sted der barn og unge skal kunne ferdes trygt
uten å bli eksponert for narkotika av noe slag.
Nulltoleranse mot tagging og annet hærverk. Foreldreansvar
for erstatning for skade forvoldt av barn etter skadeerstatningsloven § 1-2
andre ledd bør økes fra 5 000 til 20 000
kroner. Det vises til at disse satsene ikke har blitt oppjustert
siden 1995. Samtidig må det legges til rette for og stimuleres
til at de unge får gjøre opp for seg ved å vaske
bort taggingen, reparere skaden mv.
Bekymringssamtalen er en måte
for politiet å komme i dialog med barn og foreldre på for å markere
grenser, og for å fange opp barn i risikosonen på et
tidligst mulig tidspunkt. Slike samtaler bør settes inn
i et system og følges opp slik at man kan forsikre seg
om at barn og unge som trenger hjelp, får dette.
Konfliktråd og mentorordning. Som
et ledd i oppfølgingen av sentrum-/høyreregjeringens
tiltaksplan for barne- og ungdomskriminalitet må det legges
til rette for mer aktiv bruk av konfliktråd slik
at unge lovbrytere i møte med offeret kan bli klar over
konsekvensene av sine handlinger og gjøre opp for seg.
Mentorordning for tett oppfølging og veiledning av unge
lovbrytere har vist seg som et effektivt virkemiddel for å stoppe
en mulig kriminell karriere og bør innføres som
en generell ordning for unge lovbrytere.
Bortvisning/hjemkjøring/oppholdsforbud
i spesielt utsatte deler i den enkelte kommune. Det er en
realitet at sentrumsområder ofte tiltrekker seg barn og
unge også på tider av døgnet hvor dette
er et lite egnet oppholdssted for denne gruppen. Politiet har en
del steder tatt initiativ der man tar kontakt med foreldre eller
kjører barn og ungdom hjem på sen kvelds- og nattetid.
Dette tiltaket bør bli en vanlig ordning alle steder når
det er fare for at barn og unge kan bli fanget opp av voksenmiljøer
og dras inn i uønskede aktiviteter.