Til Stortinget
SkatteFUNN ble opprettet i 2002 av Bondevik II-regjeringen som
et tiltak for å øke norsk næringslivs forsknings- og utviklingsinnsats.
SkatteFUNN-ordningen er en skattefradragsordning hvor støtten til forskning-
og utvikling (FoU) gis som fradrag i utlignet skatt. Kunnskapsutvikling,
herunder forsknings- og teknologiutvikling, er blant de viktigste
drivkreftene for økonomisk utvikling. Å styrke bedriftenes konkurransekraft
er av stor betydning for å sikre fremtidig velferd gjennom økonomisk
vekst.
Ifølge forskrift til skatteloven § 16-40-2 defineres FoU-prosjekter
som et avgrenset og målrettet prosjekt med sikte på å fremskaffe
ny kunnskap, informasjon eller erfaring som antas å være til nytte
for bedriften i forbindelse med utvikling av nye eller bedre produkter,
tjenester eller produksjonsmåter. Videre omfattes virksomhet der
resultatene fra industriell forskning omsettes i en plan, et prosjekt
eller et utkast til nye forbedrede produkter, produksjonsprosesser
eller tjenester, samt utvikling av en første prototyp eller pilotprosjekt
som ikke kan utnyttes kommersielt. Alminnelig bedriftsorientert
produktutvikling uten forskningspreg omfattes ikke.
Betingelsene for å få fradrag for kostnader til FoU er hjemlet
i lov om skatt av formue og inntekt (skatteloven) § 16-40, med forskrift.
Etter skatteloven § 16-40, første ledd gis det fradrag i skatt
og trygdeavgifter for 18 prosent av kostnadene til FoU-prosjekt.
Når virksomheten har færre enn 250 ansatte, den årlige salgsinntekt
ikke overstiger 40 mill. euro eller den årlige balansesum ikke overstiger
27 mill. euro og virksomheten eies med mindre enn 25 prosent av
en stor bedrift, gis fradrag for 20 prosent, jf. forskrift til skatteloven
§ 16-40-5.
Et foretak kan få fradrag i skatt for maksimalt 4 mill. kroner
av egenutført FoU, ifølge skatteloven § 16-40, annet ledd. Relaterer
kostnadene seg til FoU-prosjekt utført av forskningsinstitusjoner
godkjent av Norges forskningsråd, er fradraget begrenset til 8 mill.
kroner i inntektsåret. Samlet fradragsgrunnlag skal ikke overstige
8 mill. kroner i inntektsåret. I alle tilfeller må prosjektet være
godkjent av Norges forskningsråd.
Ved beregningen av personal- og indirekte kostnader beregnes
antall timer for egne ansatte til maksimalt 1 850 timer pr. år,
og timesatsen beregnes til maksimum 500 kroner pr. time, ifølge
forskrift til skatteloven § 16-40-6 tredje ledd.
SkatteFUNN-sekretariatet er plassert i Norges forskningsråd.
Det er i dag ikke noe eget styre for SkatteFUNN-ordningen, selv
om Norges forskningsråd har programstyrer for en rekke andre tiltak.
Det er ikke unaturlig at også SkatteFUNN nå får en egen styringsgruppe,
med representanter fra ulike interesser i ordningen.
Statistisk sentralbyrå (SSB) har evaluert SkatteFUNN-ordningen,
og avleverte sluttrapport i januar 2008 (rapport 2 av 2008). Evalueringen
viser blant annet at for hver krone som gis under SkatteFUNN, øker
FOU-innsatsen i bedriftene med det dobbelte, at verdiskaping og
innovasjon har økt i perioden SkatteFUNN har eksistert, og at mange
bedrifter som ikke hadde noen FOU-aktivitet, nå er stimulert til
å starte et langsiktig arbeid, og at forskningsinnsatsen i bedriftene
i 2005 ble 2,4 mrd. kroner høyere enn uten SkatteFUNN.
Når forskningen har økt betydelig, og spesielt småbedriftene
har benyttet seg av ordningen, betyr det at ordningen er med på
å støtte opp om lokal verdiskaping i hele landet. Ordningen bør
styrkes som skatteincentiv for å sikre at den i enda større grad
kan bidra til forskning, verdiskaping og velferd. For å oppnå den
ønskede styrking av ordningen kan det foretas justeringer knyttet
til de ulike begrensningene. Dette betyr at beløpsgrensen bør heves
fra 4 mill. kroner til 8 mill. kroner for bedriftsintern FoU og
fra 8 mill. kroner til 10 mill. kroner for bedriftsekstern FoU.
Ifølge SSBs evaluering var det 22 prosent av bedriftene som benyttet
hele beløpsgrensen opp til 4 mill. kroner. Det betyr at økt beløpsgrense
er et virkemiddel for noen mellomstore prosjekter.
Ved beregningen av personal- og indirekte kostnader begrenses
antall timer for egne ansatte til maksimalt 1 850 timer pr. år.
Denne begrensningen ble innført fra 1. januar 2007 av Stoltenberg
II-regjeringen. På bakgrunn av SSBs evaluering bør denne endringen
reverseres. Videre bør grensen for maksimal timesats på 500 kroner
fjernes.
SSBs evaluering viser at ordningen primært har stimulert små
foretaks FoU-innsats. For større virksomheter har ikke ordningen
gitt de samme positive utslag. I evalueringen påpekes det at hvis
formålet med ordningen er å få foretak med liten FoU-innsats til
å øke denne, bør ordningen gjelde uansett foretakets størrelse målt
ved sysselsetting, eller omsetning. Det er FoU-størrelsen som bør
stå i fokus.
På denne bakgrunn fremmes følgende
forslag:
I
Stortinget ber Regjeringen styrke SkatteFUNN-ordningen ved at
beløpsgrensen for egenutførte forsknings- og utviklingsprosjekter
heves til 8 mill. kroner for bedriftsintern støtte og til 10 mill.
kroner for bedriftsekstern støtte fra og med 2009, og samlet fradragsgrunnlag
skal ikke overstige 10 mill. kroner i inntektsåret. Beløpsgrensen
indeksreguleres deretter hvert år.
II
Stortinget ber Regjeringen styrke SkatteFUNN-ordningen ved at
regelen om maksimal timesats på 500 kroner fjernes.
III
Stortinget ber Regjeringen evaluere hvordan SkatteFUNN-ordningen
kan innrettes for å bidra bedre til forskning og utvikling også
for større virksomheter.
IV
Stortinget ber Regjeringen opprette et eget styringsorgan for
SkatteFUNN, med flertall av brukerrepresentanter.
V
Stortinget ber Regjeringen styrke SkatteFUNN-ordningen ved at
regelen om at ved personal- og indirekte kostnader begrenses antall
timer for egne ansatte til maksimalt 1 850 timer pr. år, fjernes.
24. april 2008