Regjeringen og regjeringspartiene har i flere år avvist Fremskrittspartiets
forslag om en egen luftfartsplan til avløsning for St.meld. nr 38
(1996–1997) Norsk luftfartsplan 1998–2007.
Regjeringen har heldigvis endret syn, og den 11. juni 2008 la
den frem et eget strateginotat; rapporten "Strategi for norsk luftfart".
Forslagsstillerne viser til statsråd Liv Signe Navarsetes eget
forord til strateginotatet:
"Strategien vil vere eit viktig innspel til stortingsmeldinga
om Nasjonal transportplan for perioden 2010–2019 som Regjeringa
tek sikte på å leggje fram ved årsskiftet 2008–2009. Luftfartsstrategien
er likevel eit sjølvstendig dokument som gjev høve til å drøfte
luftfarten meir inngåande enn Nasjonal transportplan. På same måten
gjev strategien også høve til å ta opp tema som er spesielle for
luftfarten, og som det ikkje er naturleg å ta opp i Nasjonal transportplan."
Forslagsstillerne mener at rapporten "Strategi for norsk luftfart"
bør danne grunnlaget i en stortingsmelding om norsk luftfart. Forslagsstillerne
er enig med samferdselsministeren i at rapporten fremstår som et
selvstendig dokument som gir anledning til å drøfte luftfarten mer
inngående enn det som kan gjøres i forbindelse med behandlingen
av ny nasjonal transportplan, ikke minst fordi det er gjennomført
5 åpne møter der ikke-statlige aktører har kunnet komme med innspill.
Forslagsstillerne registrerer at det foreligger en rekke innspill
i skriftlig form. Dette understreker stort engasjement fra berørte
parter om ulike forhold knyttet til norsk luftfart. Nettopp derfor mener
forslagsstillerne det er viktig og riktig at en egen stortingsmelding
om luftfarten drøftes av Stortinget, for på den måten å legge grunnlaget
for en moderne luftfartspolitikk i Norge.
Forslagsstillerne peker på at flere viktige forhold ikke er tilstrekkelig
avklart i den rapporten som er fremlagt, og peker på følgende:
Flyplass-struktur og finansiering
av flyplasser bør behandlers i et 20-årsperspektiv og avklart i forhold
til inngått klimaforlik.
Flyplass-struktur bør koordineres med et tilsvarende perspektiv
på stamnett innenfor veier, jernbane og sjøtransport.
Luftromskapasitet totalt innenlands og regionalt (spesielt
områdene tilknyttet Gardermoen, Torp og Rygge).
En vurdering av de generelle rammevilkårene for norsk luftfart;
brukerfinansiering, avgiftspolitikk, kryssubsidiering, utbyttepolitikk.
Alternative finansieringsmodeller til gjeldende system med
kryss-subsidiering bør vurderes, herunder også vurdering av større
offentlig finansieringsansvar for infrastruktur, for sikkerhets- og
sikringstiltak (flysikkerhet og luftfartssikkerhet)) og større bruk
av offentlig kjøp av innenlands flyruter.
Statens oppgave og finansieringsansvar knyttet til å skaffe
nødvendig areal (herunder overføring av areal fra Forsvaret til
Avinor) og for nødvendige sikrings- og sikkerhetstiltak bør behandles grundigere.
Finansiering av kostnader knyttet til samfunnssikkerhet
bør drøftes.
Ansvarsforhold mellom Avinor som flyplasseier og flyselskapene
for ulike typer forsinkelser, avklares med hensyn til utvidete passasjerrettigheter.
Spørsmål knyttet til ansvar for arbeidsmiljø som er omtalt
i rapporten (Luftfartstilsyn eller Arbeidstilsyn) bør avklares.
På basis av de problemer som mangel på nøkkelpersonale har
påført flypassasjerer i Norge, bør det fremvises en tydeligere strategi
for hvordan slike forhold skal unngås.
Statens eierforhold i SAS bør vurderes.
Eierskap i Avinors lufthavner når det gjelder å åpne for
regionale eiere (private og regionale myndigheter) bør drøftes.
Samarbeid sivil luftfart og Luftforsvaret bør drøftes fordi
sivil og militær luftfart historisk sett har hatt et samarbeid innenfor
det tekniske og operative området. Omlegging og reduksjon innenfor
Forsvaret påvirker et fremtidig samarbeid.
Vurdering av om luftfarten som er avgiftsbasert, belastes
utgifter fra andre departementsbudsjetter; for eksempel Forsvarets
bruk av luftrom/flyplasstjenester og nattåpne flyplasser for luftambulanse.
Forslagsstillerne peker også på at både Avinors omstillingsprogram
"Take Off- 05" og flytting av Luftfartstilsynet har vært gjenstand
for ekstern vurdering.
Avinors omstillingsprogram er behandlet i en doktorgradsavhandling
som ble fremlagt i doktorgradsdisputas ved Norges Handelshøyskole 15. september
2008 ("Measuring the Effects of Strategic Change on Safety in a
High Reliability Organization" av Eric Lofquist). I avhandlingen
hevdes det at den tidligere Avinor-ledelsens strategiske valg førte
til at flysikkerheten ble svekket under omstillingsprosessen "Take
Off-05".
Direktoratet for forvaltning og IKT (Difi) har 14. november 2008
lagt frem rapporten "Forvaltningskompetansen i Luftfartstilsynet".
Difi kommer med hele 7 anbefalinger. Undersøkelsen peker på varierende
forvaltningskompetanse på individnivå og systematiske svakheter
på organsisasjonsnivå.
Forslagsstillerne mener på denne bakgrunn at en stortingsmelding
om modernisering av norsk luftfart også må omfatte en grundig vurdering
av flysikkerheten og nødvendige tiltak for å bedre denne.