Forslagsstillerne viser til flere oppslag den senere tid hvor
media har belyst hverdagen for mennesker i Norge som er på flukt
fra voldelige eksmenn og saker med basis i tvangsekteskap. I tillegg
finnes det tilfeller der personer som har bistått politi og påtalemyndighet
med å bekjempe alvorlig kriminalitet, som må leve i skjul.
Disse mennesker lever et liv i konstant frykt for å bli oppdaget
av den eller dem som de skjuler seg for. Dette er en stor psykisk
belastning og et dårlig utgangspunkt for de barna som er involvert
i slike saker.
Et stort tankekors i denne problemstillingen er at de som lever
i skjul ofte opplever store utfordringer i møte med offentlige etater.
Det fremstår som om det offentliges representanter ikke vet hvordan
man skal behandle mennesker som må leve i skjul, og at rettighetene
deres derfor blir svekket. De dette gjelder er personer med fiktiv
identitet eller skjult bosted som ikke er folkeregistrert, noe som
skaper problemer blant annet for behandling hos helsepersonell.
En av dem som lever i skjul har uttalt at denne tilværelsen er
en heldagsjobb i seg selv. Dette illustrerer hvilke utfordringer
denne gruppen står overfor.
Et annet tankekors er at ofre for vold i nære relasjoner i svært
liten grad får fiktiv identitet. Denne ordningen er tilsynelatende
forbeholdt vitner og andre fra de mest alvorlige drapssaker, alvorlig
narkotikakriminalitet, saker om menneskehandel og mc-kriminalitet.
Behovet kan i mange tilfeller være vel så stort hos voldsutsatte
kvinner, men for denne gruppen skal det svært mye til for å få fiktiv
identitet. Dette strider mot intensjonene i det nasjonale beskyttelsesprogrammet
som ble opprettet i 2004.
For mennesker som lever i skjul, fører livet med fiktiv identitet
og skjult bostedsadresse til en stor tilleggsbelastning. De personer
det gjelder har i mange tilfeller vært i forhold hvor vold, trusler
og overgrep har vært sterke tilstedeværende faktorer. Når de kommer
seg ut av denne relasjonen opplever de at gjerningsmannen etter
endt soning slipper ut av fengsel uten flere bekymringer, mens ofrene
må bære utfordringene med å leve i skjul for en lang periode fremover.
Dette fremstår svært urimelig overfor ofrene, som ikke har gjort
noe galt.
I mange tilfeller opplever de som har skjult adresse at vernet
deres er for dårlig, slik at overgriperen klarer å finne dem. Dette
er uakseptabelt og viser at staten ikke ivaretar ofrenes interesser
godt nok.
Etter forslagsstillernes mening er det viktig at staten legger
til rette for dem som lever med fiktiv identitet og/eller skjult
adresse, slik at deres møte med offentlige etater går mest mulig
knirkefritt. Dette kan gjøres med opprettelsen av et eget kontor
der de ansatte er spesialisert i håndteringen av denne typen problemstillinger.
De ansatte ved kontoret kan således bistå ofrene og håndtere de
problemstillinger som oppstår i møte med ulike offentlige etater.
Samtidig kan dette kontoret bidra til at oppholdssted og opprinnelig
identitet ikke røpes.
Til slutt vil forslagsstillerne fremheve en potensiell problemstilling
knyttet til saker med grenseoverskridende tilsnitt. Kriminelle grupper
holder til i flere av de nordiske landene, noe som gjør at norsk
vitnebeskyttelse i noen saker blir utilstrekkelig. Av den grunn
er det behov for å se på om denne ordningen burde utvides.