Norge har en langstrakt kystlinje der forholdene i utgangspunktet
ligger svært godt til rette for sjøveis transport. Sjøen er i motsetning
til motorveier og jernbane en gratis transportåre uten store investeringsbehov,
men stiller krav til effektive havner og godt utbygget landbasert
infrastruktur.
Verden har endret seg radikalt siden de første standardiserte
containerne ble introdusert på 1960/70-tallet, og det tok lang tid
før det økonomiske potensialet ved denne teknologien ble hentet
fullt ut. Selv i en høykonjunktur er fraktratene nasjonalt og internasjonalt
relativt lave for å skipe en 20-fots standardcontainer med opptil
28 tonn stykkgods. På grunn av finanskrisen var prisen for å få
sendt en standardcontainer fra Asia til Europa i slutten av januar
2009 nede i 300-400 USD, og dette var nesten en halvering av prisen
fra november 2008. Veksten av containertransport fra 1960–1970-årene
og frem til i dag har ført til en situasjon med sterk vekst i verdenshandelen,
med økt spesialisering og dermed lavere og konkurransedyktige priser.
Den internasjonale transportnæringen som satset på containersystemet fremstår
i dag som vinnere sammen med de store multinasjonale selskaper på
eksport- og importsiden. Kina, Sør-Korea, Japan, USA og en del europeiske land
som offensivt tok del i denne transportrevolusjonen fremstår i dag
som vinnere, mens noen industrinasjoner som nølte og avventet utviklingen
tapte konkurranseevne.
Norge har til tross for sin tusenårige maritime tradisjon dessverre
ikke holdt tritt med utviklingen, og infrastrukturen knyttet til
norsk sjøtransport stammer i mange tilfeller fra sjøfartens tidligere
epoker. Det hjelper nemlig ikke bare å oppgradere gamle havner med
ny teknologi, når utviklingen har endret balansen mellom stordriftsfordeler,
kapitalkostnader, kostnader ved frakt mellom havn og sluttbruker
og enhetskostnader ved lasting og lossing. Landets nasjonalforsamling
bør derfor med jevne mellomrom få infrastrukturen knyttet til sjøbasert
transport opp til vurdering, slik at Norge offensivt kan ta del
i den globale utviklingen. På denne måten kan vi gjøre vår egen
kysttransport mer konkurransedyktig, samtidig som våre meste sentrale
havner blir mer økonomisk attraktive for det norske næringsliv.
Norge deltar i EUs Marco Polo II program (2007–2013), der det
gis finansiell støtte til kommersielle prosjekter som går ut på
å øke sjøtransport på bekostning av trailertrafikk. Forslagsstillerne
er svært positive til økt sjøtransport, men mener dette må skje
som følge av reell konkurranse mellom de forskjellige transportformene.
For her er ikke poenget hvilken transportform som velges, men at
det blir den mest kostnadseffektive formen som kommer til anvendelse.
Infrastrukturinvesteringer må konsentreres om de transportformer
markedet velger, og ikke rundt de områder politikerne ønsker at
markedet skal velge. Ved en politikk som prøver å overkjøre markedet,
vil kostnadene for næringslivet stige, og de europeiske bedriftene
vil på sikt tape i konkurransen.
EUs Eurovignettdirektiv 2006/38/EF åpner for at EU-land ved bompengeinnkreving
for kjøretøy over 3,5 tonn kan inkludere eksterne kostnader knyttet
til veitransport. Disse eksterne kostnadene inkluderer utgifter
knyttet til køer, forurensning, støy, forringing av landskapet,
helsekostnader og ulykkeskostnader som ikke dekkes av forsikring.
Direktivet åpner også for at inntil 15 pst. av midlene kan brukes
til å finansiere alternativ infrastruktur som jernbane og innenlandske
vannveier som kanaler og elver. Eurovignettdirektivet kan i sin
ytterste konsekvens brukes til å tvinge transport vekk fra vei.
Forslagsstillerne mener at staten i større grad skal betale for
infrastruktur i Norge, og dette gjelder både landtransport, lufttransport
og sjøtransport. Siden det er viktig å se politikken på samferdselsområdet
i sammenheng, er det påkrevet å samle alle etater innenfor samferdselssektoren
i en etat og ett departement. Deler av det som i dag finansieres
gjennom brukerfinansiering knyttet til Kystverkets avgifter, bør
derfor på sikt dekkes over statsbudsjettet. Dette er imidlertid
ikke mulig uten en helhetlig plan for sjøtransport i Norge. En slik
plan må være mer overordnet og detaljert enn både det som legges
frem i statsbudsjettet og i Nasjonal transportplan (NTP).
Strategi og tiltak for sjøtransport er nesten fullstendig utelatt
i gjeldende NTP. Det er mer eller mindre tverrpolitisk enighet og
politiske mål at godstransport bør flyttes fra landveis til sjøveis
transport basert på transporteffektivitet, energieffektivitet og miljøeffektivitet.
Like fullt virker det som om sjøtransporten er nedprioritert i NTP-arbeidet.
I det såkalte "Klimaforliket" der Arbeiderpartiet, Sosialistisk
Venstreparti, Senterpartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre
har felles merknader til St.meld. nr. 34 (2006–2007) Norsk klimapolitikk,
er det heller ikke omtalt spesielle tiltak for å flytte transport
fra land og luft til sjø.
I Soria Moria-erklæringen heter det:
"Sjøvegen – en viktig del av transportpolitikken
Kyst-Norge er viktig for verdiskapingen i landet. Derfor er sjøtransport
og havner en viktig del av transportpolitikken. Det må legges til
rette for sikker trafikk langs kysten, med bedre merking og vedlikehold
av leia, moderne navigasjonssystem og sjøkart. For å få mer gods
over på båt, må havnene opprustes slik at også overgangen til og
fra båt bedres. Oljevernberedskapen må styrkes, og vi må gjøre mer
for å unngå at uhell oppstår og får katastrofale følger.
Regjeringen vil:
øke bevilgningene til fiskerihavnene
styrke vedlikeholdet av sjøvegen med havner, farleier, fyr
og merketjenester
videreutvikle havnene som logistikknutepunkt
lage en gjennomgang og prioritere tiltak for utbedring av
farleier og fiskerihavner
sikre en god slepebåtkapasitet med rask responstid langs
hele kysten
opprettholde Hurtigruta som et enhetlig transporttilbud
med daglige, helårige seilinger på hele distansen Bergen – Kirkenes
ha en samlet vurdering av alle gebyrer og avgifter innen
sjøtransport, slik at sjøtransport gis like konkurransevilkår med
landtransport."
Heller ikke her omtales eller varsles at det vil bli lagt frem
saker som spesifikt vil behandle mål, strategier, virkemidler (herunder
finansiering) og andre tiltak for å styrke sjøtransporten med det
mål å få økede godsmengder over på sjøveis transport. Samtidig må
også havnene opprustes slik at omlastingen blir mer effektiv, kostnadseffektiv
og regningssvarende for næringslivet. Regjeringen henviser alle spørsmål
om strategi for å styrke sjøtransporten til rullering av NTP som
våren 2009 skal gi ny NTP for perioden 2010–2019.
Etter svært lang utrednings- og behandlingstid ble det lagt frem
forslag om ny lov om havner og farvann i Ot.prp. nr. 75 (2007–2008),
og Innst. O. nr. 36 (2008–2009) ble behandlet av Odelstinget 3.
februar 2009. Etter at Havnelovutvalget leverte sitt arbeid i mars
2002, har det tatt over 4 år før forslag til revidert lov ble sendt
ut på høring i desember 2006. Dette illustrerer at sjøtransport
ikke er blitt prioritert verken hos den forrige eller nåværende
regjering. Illustrerende nok innfører den nye loven nye gebyrer
og avgifter uten at det blir gitt en samlet vurdering av gebyr-
og avgiftsomfanget som dermed påvirker bruken av sjøtransport.
Kystverkets gebyrsatser gjør at målsettingen om mer gods til
sjøs blir fjernere og fjernere – dette ifølge Kystnytt 29. desember
2008. Problemet er at det eksisterende gebyrsystem ved redusert
trafikk velter kostnadene over på den trafikk som er igjen, og bidrar
derved til en ytterligere volumnedgang. Fra 2008 til 2009 økte kystgebyret
for inn- og utseiling med 3,7 pst., mens års- og sesonggebyret økte
med henholdsvis 6,8 og 6,9 pst. Samtidig økte losgebyrene med 13,0
pst., og gebyr for kontroll og tilsyn med havner og havneterminaler
mot terrorhandlinger økte med 3,0 pst. Sikkerhetsgebyrene ble økt
over hele landet, og Sture/Mongstad fikk den største økningen med
hele 14,3 pst. I statsbudsjettets kap. 4062 post 1 kommer det frem
at losberedskapsgebyr, losgebyr, sikkerhetsgebyr og kystgebyr utgjør
til sammen 655 mill. kroner.
Forslagsstillerne mener at rulleringen av Nasjonal transportplan
ikke gir tilfredsstillende anledning til å behandle strategi i et
langsiktig 20–30-årsperspektiv. De mange og viktige forhold av prinsipiell
karakter blir heller ikke behandlet, og disse bør absolutt drøftes
i forbindelse med utviklingen av et effektivt, sikkert og miljøvennlig
transportnett. Blant slike viktige forhold er nettopp strategi for
å overføre mer transport fra land til sjø og i den forbindelse også
gebyrer og avgifter knyttet til bruk av sjøtransport. Forslagsstillerne
foreslår derfor en stortingsmelding om sjøtransport som blant annet
bør bestå av følgende viktige momenter:
1. Stortingsmeldingen bør inneholde
en komplett gjennomgang av det juridiske rammeverket for sjøtransporten
i Norge. Den daværende regjeringen la 16. mai 2002 frem en prosjektrapport
ved navn "Forskriftsdugnaden – prosjekt for opprydding i forskriftsregelverket",
da var et av forenklingsprosjektene å redusere antall forskrifter
under Sjøfartsdirektoratet. På den tiden var det 130 forskrifter
for sjøfart og sjømenn på totalt 1700 sider, og dette til tross
for at fiske- og fangstfartøy ble holdt utenfor prosjektet. Det
finnes dessverre fortsatt et villnis av lovgivning på området. Per
i dag finnes det for eksempel 54 sentrale forskrifter hjemlet i
lov av 8. juni 1984 nr 51 om havner og farvann mv., 18 sentrale
forskrifter hjemlet i lov av 16. juni 1989 nr 59 om lostjenesten
mv., 28 sentrale forskrifter hjemlet i lov av 3. desember 1948 nr
7 om pensjonstrygd for sjømenn, og 93 lokale forskrifter knyttet
til havnedistrikter.
2. Stortingsmeldingen bør inneholde en gjennomgang knyttet
til offentlig finansiering og drift av sjøfartsrelatert infrastruktur,
herunder gebyrer og avgifter. Konsekvensene av de ulike gebyrene
og avgiftene bør være gjenstand for en grundig drøfting. Forslagsstillerne
ønsker at Norge i større grad investerer i innenlands infrastruktur.
Likebehandling av offentlige og private havner legges til grunn.
3. Stortingsmeldingen bør inneholde en gjennomgang knyttet
til sjøveis stamnett, herunder stamnetthavner og tilknytning til
øvrig infrastruktur.
4. Stortingsmeldingen bør inneholde en gjennomgang knyttet
til sjøbasert kollektivtransport i sentrale og rurale strøk, inkludert
spørsmål knyttet til belønningsordninger for sjøbasert kollektivtransport
rundt de store byene.
5. Stortingsmeldingen bør inneholde en gjennomgang knyttet
til sjøbasert godstransport, herunder innenlandsk og utenlandsk
containertransport.
6. Stortingsmeldingen bør inneholde en gjennomgang knyttet
til beredskap, herunder farleder, driftssentraler, bergingstjenester
og oljeverneberedskap.
7. Stortingsmeldingen bør inneholde en gjennomgang knyttet
til den statlige organiseringen. Forslagsstillerne ønsker i utgangspunktet
at Samferdselsdepartementet omorganiseres til et transportdepartement
med ansvar for informasjonstransport, energitransport, land-, vann-
og lufttransport, inkludert havner, flyplasser og transportterminaler.
Det samme gjøres med direktoratene slik at et felles transportdirektorat
får ansvar for all infrastruktur. Forslagsstillerne ønsker dessuten
å etablere et Statens transporttilsyn som står for kontroll av all
transport, samtidig som disse påser at regler og særlig sikkerhetsbestemmelser
følges.