Forskning er en viktig forutsetning for ny kunnskap, menneskelig
dannelse, miljøbevissthet og et innovativt og nyskapende næringsliv.
Forskning skal gi oss kunnskap om det vi ennå vet for lite om når
det gjelder menneskehetens bakgrunn og historie, og den skal bidra
til nye løsninger som kan møte morgendagens behov. En offensiv forskningspolitikk
er derfor avgjørende viktig for vår fremtidige verdiskaping, velferd
og allmenndannelse.
Rammene for norsk forskningspolitikk legges i Stortinget. I 2005
ble den gjeldende forskningsmeldingen behandlet av Stortinget, jf.
St.meld. nr. 20 (2004–2005) og Innst. S. nr. 232 (2004–2005). Et samlet
storting sluttet seg til de ambisiøse målene som ble fremlagt i
meldingen, hvorav ett av tiltakene var å øke den samlede forskningsinnsatsen
i Norge til 3 pst. av BNP i 2010. I tråd med EUs målsettinger skulle
den offentlige finansieringen utgjøre 1 pst. av BNP, mens næringslivet,
utlandet og andre kilder skulle stå for de øvrige 2 pst.
Forslagsstillerne merker seg at viljen til forskning, jf. meldingens
tittel, ikke har vært særlig fremtredende hos den nåværende regjeringen.
Gjennom det såkalte "hvileskjæret" har basisbevilgningene til universiteter
og høyskoler blitt redusert og deretter tilbakeført – med den konsekvens
at sektorens finansiering har blitt hengende etter i forhold til
behovet; manglende kompensasjon til universiteter og høyskoler i
forbindelse med økte lønns- og pensjonskostnader har begrenset institusjonenes
handlingsrom; bruken av avkastningen fra Fondet for forskning og nyskaping
har nærmest redusert dette til et regulært driftsfond, noe som igjen
har redusert muligheten for store strategiske satsinger; brudd på
den vedtatte opptrappingsplanen for stipendiater har ført til forsterkede
rekrutteringsproblemer i sektoren; samt at Regjeringen, etter forslagsstillernes
mening, heller ikke har gjort nok for å styrke den næringsrettede forskningen.
I sum er det derfor lett å slutte seg til lederartikkelen i Forskningspolitikk
nr. 1/2009 hvor det innledningsvis påpekes at "[d]en rød-grønne
regjeringen har i det meste av sin tid ikke markert seg med en spesielt
tydelig og kraftfull forsknings- og innovasjonspolitikk." Etter
forslagsstillernes mening er dette en svært moderat karakteristikk
av en regjering som, etter forslagsstillernes mening, har vært usedvanlig svak
på forskningsområdet.
Forslagsstillerne registrerer at Regjeringen ikke har prioritert
å følge opp den gjeldende forskningsmeldingen, og endog har avlyst
den tidligere bebudede stortingsmeldingen om forskerrekruttering,
med den begrunnelse at Regjeringen ifølge Kunnskapsdepartementets
nettsider vil se arbeidet med forskerrekruttering i et "bredere
perspektiv". Forslagsstillerne stiller seg spørrende til hva dette
egentlig innebærer, all den tid den gjeldende forskningsmeldingen
er tydelig på dette punktet.
Forslagsstillerne merker seg videre at Regjeringen v/statsråd
Tora Aasland har varslet at Stortinget vil bli forelagt en ny forskningsmelding
våren 2009. Forslagsstillerne legger til grunn at ambisjonsnivået fra
2005 – bl.a. tilkjennegitt gjennom forskningsmålet referert ovenfor
– ikke nedjusteres i denne stortingsmeldingen.
Forslagsstillerne er videre opptatt av at noen grunnleggende
prinsipper vedrørende norsk forskningspolitikk må slås fast i den
kommende stortingsmeldingen, subsidiært at dette skjer i forbindelse
med Stortingets behandling av denne. Etter forslagsstillernes mening
er dette helt avgjørende for å sikre en tydelig nok overordnet budsjettmessig
prioritering for forskningsfeltet de kommende år. Det er et åpenbart behov
for en langt mer offensiv forskningspolitikk i tiden som kommer
enn hva man har sett fra den nåværende regjeringen i inneværende
stortingsperiode.
Forslagstillerne mener den kommende forskningsmeldingen – i
tillegg til å opprettholde ambisjonene uttrykt i den gjeldende forskningsmeldingen
– blant annet må legge følgende grunnleggende prinsipper til grunn:
I forbindelse med behandlingen av den gjeldende forskningsmeldingen
var det bred enighet om at vi må ha ambisiøse mål for norsk forskning.
Samtidig ble det understreket at det var et behov for langsiktighet,
særlig med hensyn til forskningsmessige prioriteringer. Forslagsstillerne
mener det er avgjørende viktig at den nye forskningsmeldingen også
legger slike hensyn til grunn.
Forslagsstillerne mener at Fondet for forskning og nyskaping
spiller en sentral rolle i denne sammenhengen. Et robust forskningsfond
er den beste garantien for langsiktighet i forskningen, og forslagsstillerne
beklager at den nåværende regjeringen ikke har villet satse mer
offensivt på forskningsfondet – særlig i tidligere finansielle oppgangstider.
I statsbudsjettet for 2006 valgte for eksempel den nylig tiltrådte
flertallsregjeringen å redusere kapitaløkningen med 25 mrd. kroner
i forhold til forslaget fra regjeringen Bondevik II. Fondet er i
dag på 72 mrd. kroner, men bør etter forslagsstillernes mening være
på 150 mrd. kroner i 2010. Dette vil gi sårt tiltrengt langsiktighet
for norsk forskning og utvikling.
Forslagsstillerne mener videre at langsiktighet også må omfatte
budsjetteringen innenfor viktige og prioriterte forskningsområder.
Flerårige budsjetter innenfor prioriterte områder vil gi større
forutsigbarhet og åpne for en helt annen fleksibilitet og autonomi
for både institusjonene og Norges forskningsråd enn det vi har i
dag.
Langsiktighet gir også forutsigbarhet for berørte parter. Oppbyggingen
av Fondet for forskning og nyskaping er ett eksempel på dette. Et
annet, og etter forslagsstillernes mening svært viktig moment i
denne sammenhengen, er basisbevilgningen til forskningsinstitusjoner
– universiteter, høyskoler, institutter og bedrifter. Forslagsstillerne
viser til at det såkalte "hvileskjæret", som innebar drastiske kutt
i bevilgningene til universiteter og høyskoler på anslagsvis 274
mill. kroner, har satt nevnte institusjoner ytterligere tilbake
– til tross for at beløpet i etterkant er tilbakeført. Parallelt
med dette har også Regjeringen unnlatt å kompensere institusjonene
for økte lønns- og pensjonskostnader, noe som gjør at institusjonene
er blitt satt ytterligere tilbake med hensyn til å finansiere egne
driftskostnader. Etter forslagsstillernes mening er det åpenbart
at dette vil kunne gå på bekostning av institusjonenes forsknings-
og undervisningskvalitet og handlingsrom, noe signalene fra sektoren
selv også tilsier.
Et uttrykt mål i den kommende forskningsmeldingen må derfor være
at institusjonenes basisbevilgninger sikres, og at vedtatte opptrappingsplaner
knyttet til for eksempel forskerrekruttering og infrastrukturtiltak
må være forpliktende.
Det bør i tillegg vurderes om ikke Regjeringen bør kompensere
for bortfall av inntekter til forskning fra Fondet for forskning
og nyskaping, grunnet den lave renten som har oppstått i kjølvannet
av den globale finanskrisen.
Et tredje prinsipp som må legges til grunn i den kommende forskningsmeldingen
er at prioriteringen av forskningsmidler må være av strategisk art.
Dette innebærer blant annet at utvalgte forskningsområder må prioriteres
særskilt, og at finansieringsmekanismene som skal håndtere slike
satsinger må forbeholdes disse områdene – og ikke andre ting.
Også i denne forbindelse er et styrket og solid forskningsfond,
som brukes til strategiske satsinger i tråd med sin opprinnelige
intensjon, av avgjørende viktighet. Forslagsstillerne registrerer
at den nåværende regjeringen har etablert en ny praksis for bruk av
avkastningen fra Fondet for forskning og nyskaping, noe som innebærer
at fondet som mekanisme for å sikre forskningen langsiktig og strategisk
finansiering i praksis har mistet nesten all sin betydning. Regjeringen
har i løpet av inneværende periode i varierende grad benyttet økningen
i fondsavkastningen til å dekke løpende utgifter, herunder f.eks.
kontingent til EUs 7. rammeprogram. Fondet synes med dette å gradvis
bli redusert til et regulært, løpende driftsfond.
Forslagsstillerne mener det er svært viktig at forskningsmeldingen
klargjør retningslinjene for bruk av avkastningen til Fondet for
forskning og nyskaping, for på denne måten å sikre at avkastningen benyttes
til langsiktige og strategiske satsinger.