Det å bli mobbet kan sette varige spor. Seks av ti barn og unge
som blir henvist til barnepsykiatriske institusjoner, har opplevd
å bli mobbet. Flere tusen elever gruer seg hver eneste dag til å
gå på skolen. De vet at de igjen skal plages, fornedres og trakasseres, bli
utstøtte og ensomme. Det skal ikke mye fantasi til for å forstå
at disse elevene ikke lærer mye i timene når de gruer seg til hvert
eneste friminutt. Vi vet at barndommen på denne måten kan gå tapt.
Mange bruker hele livet sitt til å bearbeide vonde opplevelser fra
barne- og ungdomsårene. Dette må vi få en slutt på.
I 2002 startet regjeringen Bondevik II "Manifest mot mobbing"
og lanserte sin Null-visjon. Bakgrunnen var økende forekomst av
mobbing i norske skoler og sterkt mediefokus på den negative utviklingen. Kong
Harald holdt nyttårstale om mobbing, og skoler ble tilbudt antimobbeprogram
med dokumentert effekt. Mens mobbingen økte med gjennomsnittlig
ti prosent i året i perioden 1995 til 2001, var mobbingen i 2004
redusert med 30 prosent.
Flere undersøkelser som er lagt frem de siste år, viser at utviklingen
igjen går den gale veien. En landsomfattende undersøkelse ved Senter
for atferdsforskning ved Universitetet i Stavanger viser at 28 000
elever fra 5. til 10. klasse blir mobbet hver uke. Det er 10 500
flere elever enn i 2004 og utgjør 7,5 prosent av alle elevene i
disse årsklassene. Økningen er spesielt stor på ungdomstrinnet.
Elevundersøkelsen 2008 viste også en økning i andelen elever som
ble mobbet. I 2009 er endringen -0,4 prosent, men en kan stille
spørsmål ved om endringen viser en faktisk nedgang i mobbingen i
grunnskolen eller om den er innenfor normalavvik på slike undersøkelser.
I 2008 var det kun 9 nye skoler som tok i bruk antimobbeprogram,
som Olweus-programmet og Zero, mot 350 skoler i 2003. At det er
så lav etterspørsel etter disse programmene, indikerer at fokuset
på mobbing har sunket de siste årene. Av skoler som bruker mobbeprogram,
ligger mobbefrekvensen blant 7. klassinger 25–30 prosent under landsgjennomsnittet.
Dette understreker at kampen mot mobbing ikke er gjort en gang
for alle. Den må føres hele tiden. Det er positivt at Regjeringen
skrev under et nytt antimobbemanifest. Forslagsstillerne vil understreke
at dette må følges opp både med bevilgninger, skolering og kampanjer.
I Innst. S. nr. 262 (2008–2009) vedtok et samlet storting å be Regjeringen
utarbeide forslag til hvordan det på best mulig måte kan innføres
antimobbeprogram eller en handlingsplan mot mobbing ved alle skoler.
Forslagsstillerne mener imidlertid at det bør stilles strengere
krav enn dette. Det må innføres klare krav om at alle skoler skal
ha et antimobbeprogram eller en handlingsplan mot mobbing. Forslagsstillerne
mener verdibevisste barn og ungdommer er det beste utgangspunkt
for en mobbefri skoledag.
Forslagsstillerne mener kampen mot mobbing i skolen må intensiveres
og pågå hele tiden. Ingen skal behøve å grue seg til å gå på skolen
på grunn av mobbing. Først og fremst skal mobbeproblemer gripes fatt
i lokalt i samspill mellom elever, foreldre og skole. Det er imidlertid
dessverre en del tilfeller der elev og foreldre ikke opplever at
skolen i tilstrekkelig grad griper fatt i eller er i stand til å
finne en løsning. Disse familiene må slippe å føre en kamp mot systemet
i tillegg til de utfordringene de allerede har. Derfor vil Kristelig
Folkeparti ha et mobbeombud i hvert fylke. Mobbeombudet skal både
være elevens og foreldrenes talerør og en ressurs i den løpende
innsatsen mot mobbing, og når problemet ikke kan løses lokalt. I
Sverige har de et eget barne- og elevombud som hjelper mobbede å
nå fram i rettssystemet og som pålegger kommunene å betale erstatning
hvis det viser seg at de har forsømt seg. Nekter kommunene å akseptere
kravet, blir det rettssak hvor ombudet representerer eleven og står
for eventuelle saksomkostninger. Dermed blir det klart for skolene
at det får konsekvenser å ikke følge opp det som står i skoleloven om
elevenes rett til et trygt og stimulerende skolemiljø, fritt for
mobbing.
Nøkkelen til resultater ligger i å ta mobbeproblemet opp i hver
klasse og bli enige om regler for hva som er akseptabel atferd.
Da blir det legitimt og lettere å ta opp konkrete mobbetilfeller
og få slutt på dem. Derfor kan vi alle bidra ved å gjøre mobbing
til et naturlig tema der vi er hver dag.
For å unngå mobbing trenger vi tydelige voksne, engasjerte lærer
og politikere, og medelever som bryr seg. Vi har tro på at det er
mulig å få til en holdningsendring, uten at vi dermed er kvitt alle
problemer. Vi har ikke råd til ikke å bruke mer tid på å bli kvitt
den grove mobbingen, som ødelegger menneskers liv. Hvis alle lærere
og voksenledere stanser det de med det blotte øye kan se av mobbing,
så vil det innebære noe som ligner en revolusjon. For forslagsstillerne
er dette et verdispørsmål. Det dreier seg dypest sett om menneskeverd
og likeverd. Vi trenger en dyp mobilisering av holdninger basert
på at vi har bestemt oss for at vi ikke vil ha mobbing i skolen.