Den ekstreme kuldeperioden som man nå opplever i store deler
av landet, medfører at det settes nye rekorder i bruk av energi
for oppvarming av hjemmene. Det varsles nå at strømprisene vil øke
samtidig som kuldeperioden vil vedvare. Dette gjør en rekke husholdninger
bekymret for strømregningene denne vinteren. Man vet av erfaring
at spesielt eldre folk blir bekymret for økte strømutgifter og dermed
ikke unner seg å bruke den strømmen som skal til for at man får
det godt og varmt i eget hjem. For mange lavinntektsgrupper medfører
samtidig varsel om økte strømpriser at man vil kunne få betydelig
dårligere økonomi i tiden fremover.
Staten kan derimot trolig glede seg over flere milliarder kroner
i økte inntekter fra avgiftsinntekter fra kraftforbruket samt skatt
og utbytte fra kraftselskaper. Fra Regjeringen er det foreløpig
ikke varslet noen tiltak som vil bidra til lavere og mer stabile strømpriser
de neste årene. Forslagsstillerne viser til at Fremskrittspartiet
de siste årene har fremmet en rekke forslag som ville styrket forsyningssikkerheten og
kraftbalansen. Dette forslaget retter seg inn på behovet for kortsiktige
tiltak som kan avhjelpe husholdninger med høye strømpriser på kort
sikt.
Behovet for oppvarming i hjemmene på vinterstid er betydelig,
og det anslås at rundt 45 pst. av husholdningenes energibruk er
til oppvarming. Det øvrige går til "drift" av dagliglivets oppgaver
og velferd. Det er et langsiktig politisk mål å redusere behovet
for oppvarming, men på kort sikt er bruk av energi til oppvarming
av hus ikke et alternativ som kan velges bort. Den enkelte husholdnings
energibehov kan på kort sikt ikke påvirkes vesentlig uten at det
går ut over velferden. Mange husstander er i dag fullstendig avhengige
av strøm til oppvarming, og er dermed spesielt sårbare for et stadig
høyere prisnivå, samt tidvise prishopp på strøm, som oppstår i spesielle
situasjoner.
Politiske valg og prioriteringer har redusert folks reelle muligheter
til å gjøre selvstendige valg av energikilder til oppvarming av
sine hjem. Gjennom avgiftspolitikken, forskrifter og usikre rammevilkår
har realistiske alternativ til strøm, slik som bruk av ved, fyringsolje
og gass, vært nedprioritert og uønsket. Forslagsstillerne er selvsagt
positive til at myndighetene satser på kostnadseffektive, alternative
løsninger til oppvarmingsformål eller bygging av lavenergihus for
fremtiden, men erkjenner at dette er løsninger som det tar tid å
realisere i stort omfang. De fleste fagmiljøer vil understreke at
implementering av for eksempel vannbåren varme og bedre isolasjon
av kostnadsmessige grunner er tiltak som i hovedsak bør gjennomføres
ved nybygg og rehabilitering av hus. For mange husholdninger vil
derfor strøm være den primære energibærer i lang tid fremover.
Siden strøm er en nødvendighetsvare med få, om noen, alternativer
på kort sikt, bør myndighetene legge til rette for at varen kan
prises på et fornuftig nivå i markedet. Dette kan gjøres ved å sikre
en god balanse mellom kraftforbruk og etterspørsel. Forslagsstillerne
mener det er viktig å sikre utbygging av ny kraftproduksjon og mer
effektiv energibruk, slik at Norge igjen får en bedre balanse i
kraftforsyningen. Dette er likevel langsiktige løsninger som forslagsstillerne
lenge har håpet skal få mer oppmerksomhet i Stortinget. Derimot
er det lite fokus på kortsiktige virkemidler for å hjelpe de grupper
i samfunnet som blir spesielt skadelidende når en feilslått energipolitikk
gir seg utslag i høye strømpriser. Erfaringene fra 2002–2003 viser
at det ikke er en god løsning å bruke sosial- eller trygdekontor
for å løse dette problemet.
Det mest direkte og effektive virkemiddel tilgjengelig for politikerne
er avgiftssystemet. En avgiftsreduksjon vil være en viktig symbolsk
og økonomisk håndsrekning til folk i en vanskelig situasjon, og
er fullt mulig uten å gjøre større endringer i selve kraftmarkedet.
Regjeringen har i media ytret at avgiftssystemet ligger fast gjennom
vedtakene gjort i forbindelse med statsbudsjettet, men med dette
forslaget ønsker forslagsstillerne at Stortinget gir Regjeringen fullmakt
til å foreta de nødvendige endringer for å kunne gjøre et slikt
grep.
De høye strømprisene kommer staten spesielt til gode ved at staten
får ekstra inntekter gjennom økt skatt fra kraftselskapene, økt
utbytte fra egne kraftselskap og mer momsinntekt. En reduksjon eller
fjerning av elektrisitetsavgiftene og/eller merverdiavgift på strøm
er en håndsrekning fra Stortinget på et tidspunkt hvor en feilslått
energipolitikk svir som verst for folk flest. Stortinget må ikke
gi inntrykk av at høye strømpriser er akseptabelt dersom det betyr
at staten går glipp av ekstrainntekter ved å redusere avgifter.