Til Stortinget
Ved behandlingen av statsbudsjettet for 2010 ble fritaket for
autodieselavgift for biodiesel opphevet. Fritaket for autodieselavgift,
for andel biodiesel i mineralolje, skal i henhold til Prop. 1 S
(2009–2010) fases ut over to år. Det ble vedtatt halv biodieselavgift for
andel biodiesel i 2010, og regjeringen varslet at fra 2011 vil avgiften
for denne andelen være på samme nivå som autodieselavgift på ordinær
diesel.
Begrunnelsen for å fjerne avgiftsfritaket for biodiesel var at
autodieselavgiften, i likhet med bensinavgiften, har til hensikt
å stille brukerne overfor de samme eksterne kostnader knyttet til
ulykker, kø, støy, veislitasje, samt helse- og miljøskadelige utslipp
til luft (eksklusive utslipp av CO2) som bruk av bil medfører.
De siste årene har det kommet en rekke alternativer til bensin
og autodiesel på markedet, deriblant bioetanol, biodiesel, biogass,
autogass (LPG), naturgass CNG og NGL), hydrogen, hytan og elektrisitet. I
tillegg tilbys noen av disse drivstoffene som blandingsprodukter.
Omsetningen av alternative drivstoff er foreløpig begrenset, men
økende.
Fjerningen av avgiftsfritaket for biodiesel kom svært overraskende,
og stikk i strid med de politiske signaler som så langt var gitt
fra regjeringen. Tvert imot hadde medlemmer av regjeringen tidligere
lovprist produsenter av biodiesel. Alle investeringer i biodrivstoff
var basert på myndighetsskapte virkemidler: omsetningspåbudet, avgiftsfritaket,
og på signaler om at økt bruk av biodrivstoff var en utvikling myndighetene
ønsket seg.
Forslagsstillerne viser til at både forbrukere og bedrifter hadde
tilpasset seg avgiftsfritaket. Mange privatpersoner og lastebileiere
var i ferd med å gå over til biodrivstoff. For enkelte lå det store
investeringer bak. Flere bedrifter sto klare med investeringer i
nye anlegg. Regjeringens snuoperasjon har skadet tilliten til arbeidet
for et bedre miljø og til forutsigbare rammebetingelser for bedrifter.
Avgiftsøkningen førte til stans i aktiviteter og investeringer
i biodrivstoff i Norge. Norsk produksjon stoppet opp fordi investorene
ikke våget å sette penger i et svært usikkert marked.
Forslagsstillerne vektlegger imidlertid at et avgiftsfritak vil
stimulere investeringer i annen generasjons biodrivstoff.
På denne bakgrunn fremmes følgende
forslag:
Stortinget ber regjeringen i forbindelse med revidert nasjonalbudsjett
for 2010 gjeninnføre fritaket for autodieselavgift for høyinnblandet
biodiesel der biodrivstoff utgjør minst 30 pst. av dieselblandingen.
5. mars 2010