Norsk sjømatnæring leverer i dag sjømat til forbrukere i over
150 land verden rundt. Norsk sjømateksport var i 2010 på 53,8 mrd.
kroner, og for sjuende år på rad settes det ny eksportrekord for
sjømat. Villfanget sjømat endte på 20,4 mrd. kroner, som er en økning
på 1,7 mrd. kroner. Dette gjør sjømat til en suksesshistorie i norsk
næringsliv, og etter forslagsstillernes syn må det medføre at samfunnet
ser til at fiskernes kår jevnlig gjennomgås med sikte på å sikre at
rammebetingelsene deres skal være gode og oppdaterte med hensyn
til de utfordringer som er aktuelle til enhver tid.
Historien til norske fiskere er en historie om store endringer
på relativt kort tid. Norge har en sammensatt fiskeflåte både med
hensyn til størrelse og type fiskeredskap.
Samtidig har utviklingen gått i retning av færre og mer effektive
fiskebåter.
Fiskeren er langt mer effektiv i dag enn bare for noen få tiår
siden. Fra 98 324 fiskere i 1950, via 20 075 i 2000, var det i 2009
12 730 fiskere. Antallet aktive fiskefartøy var i 2009 5 417. Teknologiske hjelpemidler
og forbedrede fangstredskaper og fartøyer gjør at dagens fiskere
tar langt større kvanta per fisker.
Da havressurslova, lov om forvaltning av viltlevande marine ressursar
av 6. juni 2008 nr. 37, ble vedtatt av Stortinget i 2008, var det
enighet om at formålet med havressursloven skal være å sikre en
bærekraftig og samfunnsøkonomisk lønnsom forvaltning av de viltlevende
marine ressursene og det tilhørende genetiske materialet og å medvirke
til å sikre sysselsetting og bosetting langs kysten. Forslagsstillerne
mener at dette betyr at strenge reguleringer med kontrollregimer
er nødvendig for å ha et bærekraftig uttak som også sikrer at fremtidige
generasjoner kan høste av havets rikdommer. Forslagsstillerne peker likevel
på at Fremskrittspartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre
mente lovforslagets utstrakte bruk av fullmaktslovgivning er uheldig,
da loven blir ufullstendig og gir liten forutsigbarhet for de næringsdrivende,
jf. Innst. O. nr. 45 (2007–2008). Forslagsstillerne viser til at
loven nå har virket i to år, den trådte i kraft 1. januar 2009,
og at det nå kan være naturlig å se på hvorvidt målet om å sikre
både nærings- og miljøinteresser, som et samlet storting var enige
om, er nådd, eller om det er behov for justeringer.
Forslagsstillerne er bekymret for at reguleringene og kontrollregimene
som er pålagt norske fiskere har enkelte uheldige sider, noe forslagsstillerne
jevnlig får tilbakemeldinger om. Et innlegg i Finnmark Dagblad 30. november
2010 kan illustrere den frustrasjon som gjelder. Innsenderens mann
opplever følgende dilemma når han forlater kaia: «Hvilken
regulering, lovparagraf eller forskriftsbokstav må han bryte i dag?»
Forslagsstillerne mener derfor det vil være på sin plass med
en gjennomgang av rettssikkerheten til norske fiskere, og viser
i denne forbindelse til representantforslag 25 S (Dokument 8:25
S (2010–2011)) om overtredelsesgebyr og rettssikkerhet for oppdrettsnæringen,
fremmet av stortingsrepresentanter fra Høyre i Stortinget 22. oktober
2010.
Sivilombudsmannen uttalte i sak 2008/513 om inndragning av fangstverdi:
«Verken loven eller sildeforskriften inneholder etter
det opplyste dispensasjonsbestemmelser for de tilfeller der et fartøy
har overskredet den fangstmengde som er fastsatt i medhold av lovens
§§ 5, 5a og 6. Et spørsmål er imidlertid om det likevel er adgang
til helt eller delvis å unnlate inndragning på bakgrunn av rimelighetsbetraktninger.
Det fremgår av brev 25. august 2008 at direktoratet tolker 'tilfaller'
slik at det ikke er noen slik adgang. Klagerne er som nevnt ikke
enig i dette, og har vist til at fiskerimyndighetene i tidligere
saker har unnlatt å inndra fangstverdi. Det vises i denne sammenheng
til sak 2002/16599 der direktoratet 'etter en totalvurdering' opphevet
vedtak om inndragning med hjemmel i saltvannsfiskeloven § 11 fordi
en aktuell regel i den såkalte godkjenningsforskriften fra 2001
'burde vært klarere presisert' og fordi inndragning av ulovlig fangst
representerer 'en alvorlig reaksjon'. Videre vises det til sak 2004/9930
der direktoratet angir at prinsippet om inndragning etter saltvannsloven
§ 11 kan fravikes i 'særlige tilfelle' og at det er en 'hovedregel'
at fangsten tilfaller salgsorganisasjonen. I ombudsmannssak 2005/402
er det lagt til grunn at inndragningshjemlene i saltvannsfiskeloven
§§ 7 og 11 til en viss grad er overlappende, men at de synes å ta sikte
på forskjellige situasjoner. § 7 gjelder inndragning av merfangst,
mens § 11 gjelder inndragning av fangst som er fisket i strid med
bestemmelser i saltvannsfikseloven eller bestemmelser gitt i medhold
av loven.
Nevnte saker kan tyde på at fiskeriforvaltningen tidligere har
lagt til grunn at det foreligger hjemmel til å unnlate inndragning.
I lys av at uttrykket 'per tur' i sildeforskriften § 13 kan gi rom
for tolkningstvil og på bakgrunn av at både Sildesalgslaget og direktoratet
kontaktet overordnet instans vedrørende tolkningen av dette begrepet,
finner jeg å måtte be direktoratet om å foreta en fornyet vurdering
av om det foreligger hjemmel til å unnlate hel eller delvis inndragning
i en sak som denne, og om dette i så fall bør skje.»
I forbindelse med at havressursloven ble behandlet i Stortinget,
viste representanter fra Fremskrittspartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti
og Venstre til at systemet med administrativ inndragning ble videreført,
og at det ikke innføres et krav til subjektiv skyld. Disse representantene
mente det kunne være gode grunner til en slik regel, men mente det
ikke bør være slik at inndragningen ikke står i forhold til overtredelsen.
Det er særlig betenkelig at relativt små overskridelser av minstemålet
kan medføre at hele fangsten inndras. Det må bli bedre sammenheng
mellom overtredelsens alvorlighetsgrad, for eksempel knyttet til
volum, fangstverdi og grad av skyld, og størrelsen på sanksjonen.
Disse partiene mente at inndragning av hele verdien av fangsten
i enkelte tilfeller fremstår som svært urimelig, og viste til oppslag
i Fiskeribladet Fiskaren 25. februar 2008, hvor fisker Marvin Dragsnes
får beslaglagt 103 042 kroner tilsvarende 80 prosent av den totale
fangstverdien, etter å ha fisket minst 330 kilo undermåls sild for
mye i en fangst på 63 450 kilo sild. På denne bakgrunn fremmet disse partiene
følgende forslag:
«Stortinget ber Regjeringen sørge for at det innføres en adgang
til å bruke skjønn ved vedtaket om inndragningens omfang ved fangst
i strid med minstemålsbestemmelsene, slik at full inndragning ikke
benyttes der dette etter forholdene fremstår som urimelig.»
Dette ble stående som et mindretallsforslag, mot stemmene til
representantene fra partiene i Stoltenberg-regjeringen, jf. Innst.
O. nr. 45 (2007–2008).
Forslagsstillerne mener det er grunnlag for at Stortinget bør
se på spørsmålet om administrativ inndragning igjen.
I forbindelse med St.meld. nr. 21 (2006–2007) Strukturpolitikk
for fiskeflåten ble strukturkvoter underlagt en forhåndsfastsatt
tidsbegrensning på 20 år, og for allerede tildelte strukturkvoter
ble det en forhåndsfastsatt tidsbegrensning på 25 år. Dette skjedde etter
at regjeringen Bondevik II la om strukturkvoteordningen for kystfiskeflåten
i 2003, og havfiskeflåten i 2005. Kvotene var da evigvarende. Regjeringen Stoltenberg
mente tidsbegrensningen skulle medføre at eierskapet til fiskeressursene
skulle tilbakeføres til fellesskapet. Regjeringen mente at denne
form for tilbakevirking ikke er grunnlovsstridig, og argumenterte
sterkt overfor Stortinget om dette.
Senere er saker om de tidsbegrensede kvotene prøvet ved norske
domstoler.
Selskapet Frøyanes AS godtok ikke at staten krevde formuesskatt
på tidsbegrensede kvoter, og vant frem i Fjordane tingrett 21. oktober
2010, jf. saksnummer 09-084962TVI-FJOR. Fjordane tingrett har fastslått
at verdien av Frøyanes AS sin strukturkvote ikke skal regnes med
ved fastsetting av Frøyanes AS sin skattepliktige formue for inntektsåret 2007.
Staten anførte i retten at den ikke har eiendomsretten til fisken.
Retten sa seg enig i dette, men mener at det avgjørende er at staten
har eiendomsretten til fiskerettighetene. Skatteetaten har ikke
anket denne saken.
Selskapet Volstad AS strukturerte etter at daværende fiskeriminister
Svein Ludvigsen innførte strukturkvoteordningen for havfiskeflåten,
gjennom å overføre kvoter til fabrikktråleren Volstad. Etter at tidsbegrensningen
på strukturkvoter ble innført, mente Volstad AS å tape både økonomisk
og sikkerhet for drift på omleggingen. Staten avviste dette, og viste
til skattemessige fordeler ved tidsbegrensningen. I Oslo tingrett
tapte staten i dom 7. januar 2011, jf. saksnummer 10-091185TVI-OTIR/10,
og vedtaket ble ansett i strid med Grunnloven § 97 om forbud mot
regler med tilbakevirkende kraft.
Staten anker dommen i den såkalte «strukturkvotesaken», jf. pressemelding
fra Fiskeri- og kystdepartementet av 28. januar 2011.
Fiskeribladet Fiskaren skrev på lederplass 25. februar 2011 at «Fiskerne bør ikke føle frykt for føring av
fangstdagbok». Forslagsstillerne mener at det burde være en
selvfølge. Reaksjonene på brudd på fangstdagbokbestemmelsene er
strenge. Det mener forslagsstillerne dessverre er nødvendig i de
fleste tilfeller. Imidlertid er det grunn til å se på om den strenge
praksis er nødvendig i alle tilfeller eller om den fremstår som
urimelig.
I en sak i Hålogaland lagmannsrett, saksnummer LH-2010-46491,
ble inndragningsbeløpet satt til 500 000 kroner, mens fangstverdien
var om lag 600 000 kroner. Bakgrunnen for inndragningen var at fangstdagbok
ikke ble ført under fiske etter sild. Lagmannsretten la i denne
saken til grunn at overtredelsen ikke var økonomisk motivert, hensikten
var verken å skjule ulovlig fiske eller drive skjult omsetning.
Forslagsstillerne mener folkevalgte organer som Stortinget ikke
bør ta stilling til enkeltsaker, men vil vise til paradokset i forvaltningens
egen holdning til føring av fangstdagbok som fremkom i en sak i Fiskeribladet
Fiskaren 21. februar 2011. Skipper og reder uttrykte dette slik:
«Vi skulle levere sild og hadde meldt dette forskriftsmessig
via fangstdagboka. Men vi hadde fått bruk i sidepropellen og ønsket
å ta en stopp på veien for å møte redningsskøyta og få nødvendig
dykkerhjelp. Det passet best å ta den operasjonen i Alsvåg, og jeg
skulle da sende en korrigering på ankomsthavn i fangstdagboksystemet.
Men der finnes ikke Alsvåg blant de havnene du kan velge. Og muligheter for
manuell innskriving av havn eksisterer ikke. Hva gjør man da? Spørsmålet
gikk til Fiskeridirektoratet i Bergen, og svaret jeg fikk, sier
vel det meste: Bare velg en havn i nærheten! Viktigere er altså
ikke et opplegg som vi bruker titusenvis av kroner og masse arbeidstid
på.»
Etter det forslagsstillerne kjenner til, er inndragning bare
unnlatt i én sak, og Høyesterett har uttalt, jf. Rt. 2002 nr. 1063,
at:
«Det vil regelmessig være grunn til å reagere med en ikke ubetydelig
inndragning overfor rederiet, også i tilfeller der det i utgangspunktet
dreier seg om lovlig fiske og det heller ikke er noe konkret grunnlag for
mistanke om en planlagt skjult omsetning av fangsten.»
Forslagsstillerne mener det er grunn til å se nærmere på hva
som må være ført i fangstdagboken til enhver tid, målt opp mot formålet
med oppføringene til enhver tid i fangst- og landingsprosessen,
og også på hvorvidt reaksjonene for ulike overtredelser står i forhold
til den skyld som er utvist. Det bør ikke være helt uten betydning
at bulkført fangst er vanskeligere å estimere enn fisk ført i for
eksempel kasser, containere og frysebåter.
Forslagsstillerne mener derfor at Stortinget bør få seg forelagt
en generell gjennomgang av disse spørsmålene.