Det er vanskelig å definere hva som ligger i betegnelsen ombud.
Ombud er ikke noe entydig juridisk begrep. Fra gammelt av betyr
ombud et verv som man har plikt til å påta seg dersom man ikke har
en særskilt fritaksgrunn. Eksempler er verv som kommunestyrerepresentant
eller meddommer. For forslagsstillerne betyr det å være ombud at
man er en talsperson på vegne av andre. Forslagsstillerne mener det
primært og prinsipielt er de folkevalgte som er borgernes ombud
i et demokrati.
I Norge har vi flere ombud. Det eldste er Ombudsmannen for Forsvaret,
opprettet i 1952. De andre er Sivilombudsmannen (1963), Forbrukerombudet (1972),
Likestillingsombudet (nå Likestillings- og diskrimineringsombudet)
(1978) og Barneombudet (1981). Det finnes også pasientombud, eldreombud og
andre kommunale og fylkeskommunale ombud. Alle disse ombudene skal
være åpne for henvendelser fra enkeltpersoner som mener sine interesser
eller rettigheter tilsidesatt. Forslagsstillerne mener imidlertid
at det er store ulikheter mellom ombudene og at enkelte av dagens
tilsyn, for eksempel Datatilsynet, har oppgaver som på mange måter
ligner noen av dagens «forvaltningsombud», dvs. de ombudene som oppnevnes
av regjeringen og som er administrativt en del av forvaltningen.
Forslagsstillerne er skeptiske til at det stadig ytres ønske
om flere ombud og frykter en inflasjon i ombudsbegrepet. I de siste
årene har det kommet ønsker om Nav-ombud, ombud for psykisk utviklingshemmede,
ombud for varslere, etikkombud for næringslivet, ombud mot mobbing
osv. For forslagsstillerne er det viktig å verne om ombudsrollen,
ikke uthule den. Forslagsstillerne mener demokratiet uthules hvis
det blir et ombud for enhver situasjon og for enhver gruppe som
føler seg tråkket på. Forslagsstillerne mener prinsipielt at det
er de folkevalgte som bør være ulike gruppers ombud. Det er derfor
et demokratisk problem dersom ikke de folkevalgte skal kunne være
borgernes stemme i samfunnsdebatten.
Flere av de eksisterende ombudene er i realiteten tilsyn, og
forslagsstillerne mener det burde foretas en helhetlig gjennomgang
av de ulike ombudene og tilsynene med sikte på en opprydding i ordbruken.
Prinsipielt mener forslagsstillerne at det er behov for en sivilombudsmann
og et barneombud, men at de øvrige ombudene bør vurderes omgjort
til tilsynsorganer.