Fremstillingen er hentet fra Econ Pöyry; Evaluering av nettolønnsordningen for sjøfolk – Hovedrapport, punkt 2.4 side 16

Flere europeiske land opplevde på 1960-, 1970- og 1980-tallet utflagging av skip og tap av arbeidsplasser innen sjøfart. På slutten av 1980-tallet tok flere land grep for å beholde sysselsetting både innen sjøtransport og i mer eller mindre komplette maritime klynger. I 1989 kom også EU med spesifikke retningslinjer for støtte til maritime næringer.

Nettolønnsordningen i enkelte europeiske land

Nedenfor følger en oversikt over varianter av nettolønnsordningen i fire utvalgte land.Fremstillingen er hentet fra Econ Pöyry; Evaluering av nettolønnsordningen for sjøfolk – Hovedrapport, punkt 2.4.2 side 18

Opprettet/

endringer

Hvordan fungerer ordningen i praksis?

Hvem omfattes av ordningen?

Hvor mange omfattes?

Særtrekk

Viktigste effekter av ordningen

Storbritannia

1988, revidert og utvidet flere ganger

Ikke inntektsskatt på lønn opparbeidet utenfor UK

Flaggnøytral

N/A

Må ses i sammenheng med britiske marinetradisjoner

Sysselsetting av britiske sjøfolk

Nederland

1996

Arbeidsgiver beholder en andel av mannskapets skattetrekk (40 %), inkl. sosiale utgifter

N/A

Skip flagget hjem, full sysselsetting av nederlandske sjøfolk

Danmark

1988

Utvidet 2000 til å omfatte ferjer i utenriksfart

Ren nettolønnsordning, det trekkes ikke skatt av lønnen

Utligningskontoret, overenskomst mellom arbeidstaker/arbeidsgiver

Konkurranse- dyktige vilkår

Skip flagget hjem

Sverige

2001, utvidet 2007 til laste- og passasjerfartøy

Nettomodell, rederienes skattekonto krediteres

8 800

Konkurransedyktige vilkår

Modernisering av flåten