Regjeringen foreslo å oppheve særreglene i folketrygdloven § 4-17
som gjaldt for dagpengemottakere på 64 år eller mer, jf. Prop. 16
L (2010–2011) Endringar i folketrygdlova og enkelte andre lover
(samleproposisjon høsten 2010).
Det følger av folketrygdloven § 4-5 at alder er ett av kriteriene
for vurderingen av om en arbeidssøker skal regnes som reell arbeidssøker,
selv om han eller hun søker om deltidsarbeid eller bare søker arbeid innenfor
et avgrenset geografisk område. I praksis får dagpengemottakere
over 60 år være lokal- og deltidsarbeidssøkere.
Den tidligere bestemmelsen i folketrygdloven § 4-17 hadde en
rekke særregler for dagpengemottakere som er 64 år eller mer:
Dagpengemottakere som har fylt 64
år, kan få dagpenger fram til fylte 67 år.
Medlem som fyller kravet til minste arbeidsinntekt etter
§ 4-4 første ledd første gangen de krever dagpenger etter fylte
64 år, trenger ikke å fylle dette kravet dersom de seinere søker
om dagpenger på nytt.
Medlem som er godskrevet pensjonspoeng for minst tre av
de siste fem åra før krav om dagpenger er satt fram, skal ha et
minste dagpengegrunnlag på tre ganger grunnbeløpet (3 G = 246 366
kroner).
Dagpengegrunnlaget blir regulert i samsvar med endringene
i grunnbeløpet for dem som har fylt 64 år før grunnbeløpsendringen
1. mai.
Næringsinntekt blir regnet med ved prøving av kravet til
minsteinntekt og ved fastsettingen av dagpengegrunnlaget. Dette
gjelder likevel bare dersom virksomheten er stanset og det ville
være urimelig å kreve at søkeren skulle holde fram med virksomheten.
Særreglene for dagpengemottakere over 64 år innebar at en i yttertilfellene
kan få dagpenger sammenhengende fra en er 62 år til en er 67 år,
altså i fem år. Hovedbegrunnelsen for at man innførte særreglene
i sin tid var at arbeidstakere som mistet arbeidet sitt når de er
i 60-årene, kan ha større vanskeligheter med å komme tilbake til
arbeidslivet enn yngre arbeidsløse. Historisk har særordningen også
hatt sammenheng med behovet for førtidspensjoneringsløsninger, særlig
i forbindelse med nedbemanninger i virksomheter/bedrifter.
Det er et uttalt ønske, tverrpolitisk, å holde eldre arbeidstakere
i arbeidslivet så lenge som mulig. Det har vært en positiv utvikling
i arbeidsgivers generelle holdning til eldre arbeidstakere fra 2003
til 2009, jf. Seniorpolitisk barometer 2009. Den nye alderspensjonen
bygger opp under det siste, blant annet ved at en kan tjene opp
rett til pensjon fram til fylte 75 år. Samtidig får flere mulighet
til å ta ut alderspensjon, helt eller delvis, fra fylte 62 år. Som
en følge av dette, vil det være urimelig å bruke dagpenger som en
form for tidligpensjon. Regjeringen påpekte at bruk av dagpenger
som en tidligpensjon, vil kunne føre til at en sparer alderspensjonen
fra folketrygden og tar den eventuelt ut seinere.
Regjeringen begrunner videre forslaget med at mange av dem som
faller ut av arbeidslivet når de er i sekstiåra, blir omfattet av
andre inntektssikringsordninger, som AFP eller sykepenger. Om lag
80–90 prosent av kvinnene og nesten alle menn med rett til AFP i
privat sektor kan ta ut alderspensjon fra folketrygden fra de er
64 år. Retten til AFP i privat sektor faller bort etter at en har
vært arbeidsløs i 26 uker. Det er grunn til å tro at de aller fleste,
når 26-ukersgrensen nærmer seg, vil ta ut AFP og alderspensjon for
å sikre seg at retten til AFP ikke faller bort. Blant dem som ikke
har rett til AFP, er de kvinnene som ikke har tjent opp nok i pensjon
til at de kan ta ut pensjon når de er 64 år.
Per 2010 var det nesten bare menn som mottok dagpenger etter
særreglene. Et annet argument regjeringen brukte var at en oppheving
av særreglene ville bidra til å hindre at eldre gjennom denne ordningen blir
stimulert til å tilpasse seg passive ytelser før pensjonsalder.
Stortinget vedtok å oppheve særreglene for dagpengemottakere
som var 64 år eller mer med virkning fra og med 1. januar 2011.
Forslagsstillerne har merket seg at forslaget for å fjerne særaldersgrensen
for dagpengemottakere på 64 år eller mer, begrunnes med ønsket om
å stimulere flere eldre til å stå lenger i arbeidslivet, samt at
man mener det er urimelig å bruke dagpenger som en form for tidligpensjon.
Forslagsstillerne er enige i at det er viktig å legge til rette
for at eldre arbeidstakere kan stå lenger i arbeidslivet, men vil
påpeke at fjerning av særregelen for dagpengemottakere ikke handler
om dette. De som har vært omfattet av denne ordningen har vært langtidsledige,
og mange har store problemer med å komme tilbake til arbeidslivet.
En helt avgjørende forutsetning for å kunne stå lenger i arbeid
er at man har et arbeid.
Forslagsstillerne er også enige i at det er urimelig at man kan
benytte dagpenger som en form for tidligpensjon. Utfordringen er
at dagens regelverk fortsatt åpner for at man kan bruke dagpenger
i kombinasjon med uttak av pensjon. En fjerning av særreglene for dagpengemottakere
på 64 år eller mer vil, etter forslagsstillernes syn, ikke forhindre
at eldre kan tilpasse seg passive ytelser før pensjonsalder. Realiteten
er at fjerningen av denne regelen vil ramme spesielt kvinner som
ikke har tjent opp nok i pensjon til at de kan ta ut pensjon når
de fyller 64 år.
Forslagsstillerne ønsker å illustrere konsekvensene med dagens
regelverk på følgende måte:
Per er født i 1950, har en årlig inntekt på 430 000 kroner og
arbeider i en privat bedrift uten AFP. Fra han er 64 år velger han
å ta ut full alderspensjon fra folketrygden, og kombinere dette
med arbeidsinntekt. Etter ett år velger han å si opp jobben. Etter
dagens regler vil han kunne motta dagpenger, etter ventetiden på
åtte uker i inntil to år, selv om han har sagt opp jobben selv.
Det er videre lagt til grunn at Per er gift/samboer, og at han har
43 år i yrkeslivet frem til første pensjonsuttak.
Per vil få følgende inntekt ved fylte 65 år og frem til fylte
67 år:
Alderspensjon fra folketrygden | = 183 000 kroner |
Dagpenger | = 268 300 kroner |
Sum inntekt | = 451 300 kroner |
(Riktignok vil dagpengene bli bare 223 600 kroner det
første året, da ventetiden må fratrekkes.) |
Ola er født i 1950, har en årlig inntekt på 430 000 kroner og
arbeider i en privat bedrift med AFP. Etter mange år i arbeidslivet
kjenner han at han begynner å merke slitasje. Bedriften han jobber
i står overfor en større omstilling, noe som også innebærer nedbemanning.
I frykt for å miste retten til AFP, velger Ola å ta ut alderspensjon
og AFP ved fylte 64 år.
Det er lagt til grunn at Ola er gift/samboer, og at han har 43
år i yrkeslivet frem til første pensjonsuttak.
Alderspensjon fra folketrygden | = 183 000 kroner |
AFP | = 74 000 kroner |
Sum inntekt | = 257 000 kroner |
Kari er også født i 1950. Hun er gift/samboer, og har arbeidet
i et lavtlønnet yrke i privat sektor, uten AFP. I perioder har hun
også arbeidet deltid. Hennes snittlønn er 300 000 kroner. Hun har
arbeidet i 40 år. Men da hun blir 63,5 år, blir hun arbeidsledig
da bedriften hun arbeider i går konkurs. Hun vil ha rett på dagpenger
i to år, altså frem til hun blir 65,5 år.
Kari vil frem til hun er 65,5 år motta dagpenger på om lag 187 200
kroner. Etter endt dagpengeperiode kan hun ikke gå over til å bli
pensjonist. Dette er fordi hennes pensjonsopptjening er for lav
til å gå av med pensjon ved denne alderen. Hun vil ikke kunne gå
av med pensjon før hun fyller 67 år. Da vil hun få om lag 156 000
kroner i årlig pensjon fra folketrygden. På grunn av at hun er gift/samboer
vil hennes årlige pensjon være på om lag 8 200 kroner lavere per
år enn hva som er nivået for enslige minstepensjonister i dagens
kroneverdi, og det er etter 40 år i arbeidslivet.
Forslagsstillerne mener dagens regelverk slår svært uheldig ut.
Per kan si opp jobben sin selv, og spe på pensjonen sin med dagpenger
i to år. Mens Kari som blir reelt arbeidsløs, vil i utgangspunktet ikke
ha noen inntektssikring fra dagpengeperioden er ferdig og frem til
hun fyller 67 år. Alternativet hennes er enten å bli henvist til
uføretrygd, eller i verste fall være sosialhjelpsmottaker det siste
halvannet året hun har igjen før hun når pensjonsalderen.
Forslagsstillerne mener eksemplet til Kari illustrerer godt hvorfor
særordningen for dagpengemottakere på 64 år eller mer bør gjeninnføres.
I tillegg mener forslagsstillerne det er lite ønskelig at man skal kunne
bruke dagpenger som en tidligpensjonsordning, og at det er viktig
å stimulere eldre arbeidstakere til å stå lenger i arbeidslivet.
Derfor mener forslagsstillerne at man bør foreta endringer i regelverket
slik at dagpenger bortfaller når man mottar pensjon og selv sier
opp jobben.