Forslagsstillerne vil understreke at lærerne utgjør bærebjelken
i skolen som samfunnsinstitusjon, og at lærernes kompetanse er den
desidert viktigste innsatsfaktor med tanke på elevenes læring. Forslagsstillerne
vil i tråd med dette understreke betydningen av at norsk grunnskolelærerutdanning
er av høy kvalitet, og at utdanningen reflekterer den brede samfunnsmessige
og politiske enigheten om at norske lærere skal tilby elever i norsk
skole verdens beste opplæring. Etter forslagsstillernes syn er det
fortsatt et betydelig forbedringspotensial i grunnskolelærerutdanningen,
fremfor alt knyttet til utdanningens omfang og – som konsekvens
– utdanningens innhold.
Forslagsstillerne viser til det siste tiårets debatt og påfølgende
endringer av det som tidligere het allmennlærerutdanningen.
Allmennlærerutdanningen ble blant annet endret i 2003, jf. St.meld.
nr. 16 (2001–2002) og Innst. S. nr. 262 (2001–2002), i forbindelse
med gjennomføringen av kvalitetsreformen i høyere utdanning. Utdanningen
ble imidlertid ikke harmonisert med Bologna-prosessen, dvs. at utdanningen
ikke ble omstrukturert til bachelor- og masterløp (3+2-modellen).
I 2004 fikk Nasjonalt organ for kvalitet i utdanningen (NOKUT)
i oppgave å evaluere allmennlærerutdanningen. Til å gjennomføre
evalueringen nedsatte NOKUT et evalueringspanel med bred fagkompetanse,
nordisk representasjon og studentrepresentasjon. Hovedrapporten
fra denne evalueringen ble lagt frem 22. september 2006.
Evalueringspanelet var samstemt i sine vurderinger, konklusjoner
og anbefalinger. Hovedinntrykket var at kvaliteten i norsk allmennlærerutdanning,
slik den kom til uttrykk gjennom evalueringens materiale, var varierende.
Innledningsvis i rapporten påpeker evalueringspanelet bl.a. følgende:
«Manglende sammenheng kommer til syne i beskrivelsene av på
den ene siden pedagogikken og didaktikken, og på den andre siden
mellom ulike fagdidaktiske områder. Mangelen på sammenheng er også tydelig
i beskrivelsen av teori og praksis, som ser ut til å foregå i ulike
kretsløp. Fokus på samspillet mellom teori og praksis, som skal
bidra til å konstituere kommende læreres profesjonelle evner, artikuleres svakt.
Ifølge evalueringspanelets vurdering er det derfor vanskelig å få
grep om hva som utgjør den samlende, helhetlige og integrerende
kraften i utdanningen.»
Forslagsstillerne viser til at evalueringspanelet også pekte
på en rekke andre relevante trekk i sin rapport, som i hovedsak
understreket at allmennlærerutdanningen hadde et betydelig forbedringspotensial.
Blant annet som en konsekvens av denne evalueringen ble St.meld.
nr. 11 (2008–2009) Læreren: Rollen og utdanningen lagt frem i februar
2009. Stortingets behandling av meldingen, jf. Innst. S. nr. 185 (2008–2009),
bidro til en rekke intensjonelle endringer i dagens lærerutdanning,
blant annet forslag vedrørende to likeverdige hovedretninger rettet
mot ulike årstrinn, et nytt og utvidet pedagogikkfag, samt styrket
kvalitet i praksisopplæringen. Det henvises til nevnte innstilling
for en nærmere redegjørelse av vedtatte endringer i utdanningen.
Forslagsstillerne viser til at det er for tidlig å kategorisk
slå fast hvorvidt de enkelte endringene i det som nå heter grunnskolelærerutdanningen
har hatt de ønskede effekter – helt, delvis eller ikke. Dette vil evalueringer
kunne gi mer definitive svar på når den nye modellen har virket
en stund, selv om man allerede har et godt grunnlag gjennom de ulike
publikasjonene fra Følgegruppen for lærerutdanningsreformen. Mye
kan tyde på at en del av utfordringene som også ble bekreftet av
NOKUTs gjennomgang i 2006 – herunder rekruttering, frafall, små
fagmiljøer og manglende sammenheng i innholdet i utdanningene – fortsatt
gjør seg gjeldende. Forslagsstillerne har blant annet merket seg
at Følgegruppen for lærerudanningsreformen i rapport nr. 3 (2013)
understreker følgende:
«Følgjegruppa er sterkt uroa for rekrutteringa til grunnskulelærarutdanningane.
Auken i talet på studentar som vel GLU er mindre enn den nasjonale
studentauken, samtidig som fråfallet frå utdanninga er stort.»
Selv om en på nåværende tidspunkt altså ikke kategorisk kan fastslå
effekten av de ulike endringene etter behandlingen av St.meld. nr.
11 (2008–2009), er forslagsstillerne av den oppfatning at tiden
er overmoden for en avklaring og en frist for når grunnskolelærerutdanningen
skal bli en femårig, mastergradsbasert utdanning.
Forslagsstillerne mener at en utvidelse av lærerutdanningen til
en femårig mastergrad er nødvendig for å skape tilstrekkelig rom
for faglig fordypning, sammenheng, profesjonsforståelse og nok praksis
– og for reelt å kunne nå målet om en forskningsbasert utdanning.
En utvidelse av utdanningen er en forutsetning for også å øke kvaliteten
på innholdet i utdanningen. I tillegg vil en utvidelse kunne høyne
yrkets status, øke rekrutteringen og redusere frafallet. I sum vil
en mastergradsbasert lærerutdanning kunne løse en rekke av utfordringene
som fortsatt eksisterer til tross for endringene i utdanningen som
en følge av behandlingen av St.meld. nr. 11 (2008–2009).
Som en følge av en utvidelse av utdanningen er det naturlig å
utvide omfanget av praksis, profesjonsfaget og en avsluttende skriftlig
oppgave. Dette vil gi en mulighet til å gjøre justeringer i dagens
utdanning, blant annet med tanke på å øke attraktiviteten og redusere
frafallet. Den endelige fordelingen av studiepoeng i det femte året
i grunnskolelærerutdanningen bør først fastsettes etter en bred
høringsrunde i løpet av overgangsperioden frem til en utvidet utdanning skal
tre i kraft, bl.a. basert på erfaringene fra prøveprosjektene med
femårig mastergrad for lærerutdanningen.
Forslagsstillerne viser til at NOKUT-evalueringen av lærerutdanningen,
referert foran, slo tydelig fast at det bør innføres en femårig
allmennlærerutdanning.
Lærerutdanningens lengde var også en svært sentral del av Stortingets
debatt om St.meld. nr. 11 (2008–2009), jf. Innst. S. nr. 185 (2008–2009).
Selv om Venstres representanter og flere av de andre opposisjonspartiene
i nevnte innstilling – samt også ved en rekke andre anledninger
– foreslo at grunnskolelærerutdanningen skal være mastergradsbasert
og femårig, så valgte flertallet å holde fast på at lærerutdanningen
skal være fireårig.
I en tidligere rapport fra Følgegruppen for lærerutdanningsreformen,
rapport nr. 1 (2011), fremgår det at en:
«vurdering og rask avklaring på spørsmålet om femårig lærarutdanning
og eventuell modell for denne, er nødvendig».
Forslagsstillerne viser til at dette standpunktet er ytterligere
aktualisert.
Forslagsstillerne viser i denne forbindelse også til følgende
merknader fra representantene fra Venstre, Høyre og Fremskrittspartiet
i Innst. S. nr. 185 (2008–2009):
«Disse medlemmer merker seg at til tross for ønsket om
mer faglig fordypning og praksis velger departementet å gå inn for
en fortsatt fireårig utdanning. Hvorvidt den nye utdanningen skal
være en femårig mastergrad er i noen grad diskutert i meldingen.
Disse medlemmer merker seg at departementet mener at det "er nødvendig
å veie flere hensyn mot hverandre før endelig beslutning tas om
den nye lærerutdanningens lengde". Disse medlemmer merker seg at
departementet tar til orde for å gradvis utvikle femårige tilbud,
bl.a. slik at det innen 2014 skal tilbys 800 studieplasser i masterstudier
særlig tilpasset behov på barne-og ungdomstrinnet.
Disse medlemmer merker seg videre at departementet vil nedsette
et sakkyndig utvalg som skal utrede flere aspekter ved en mastergradsutdanning, samt
"om og eventuelt når det er hensiktsmessig med en full overgang
til en femårig lærerutdanning for alle lærere til grunnskolen".
Ut fra dette er det således fortsatt uklart hvilken lengde departementet
mener er optimal for den nye utdanningen, både med hensyn til utdanningens
status, grad av fordypning og øvelse, samt læringsutbyttet for elevene.
(…)
Disse medlemmer merker seg at en av hovedinnvendingene fra departementet
knyttet til en utvidelse at lærerutdanningen er at kompetansenivået
ved institusjonene ikke er tilfredsstillende med hensyn til å tilby
en lærerutdanning på mastergradsnivå. Disse medlemmer viser i denne
sammenheng til komiteens åpne høring i forbindelse med saken 20.
februar 2009, hvor det fremkom informasjon fra Universitets- og
høyskolerådet (UHR) om at institusjonene selv mener at de vil kunne
klare å bygge opp slik kompetanse innen 2014, forutsatt en statlig
satsing og strategi på området.
Disse medlemmer ser at en femårig lærerutdanning ikke kan innføres
fullt ut omgående, men mener at det må være mulig å stadfeste at
en slik utdanning skal tre i kraft etter en overgangsperiode frem
til 2014. Tiden frem til da – overgangsperioden– må blant annet
benyttes til å styrke kompetansen ved institusjonene og hos lærerutdannerne.
Disse medlemmer mener hovedtrekkene i Regjeringens forslag kan ligge
fast, selv om utdanningen blir femårig i stedet for fireårig.
Disse medlemmer merker seg for øvrig at departementet hevder
at det er "uvisst om utvidet studietid for alle vil føre til økt
eller redusert søkning" til studiet. Disse medlemmer mener at en
mastergradsgivende utdanning – og dermed utvidet studietid – er avgjørende
viktig for å øke utdanningens og yrkets status og attraktivitet,
og dermed også søkningen til utdanningen og yrket. Et redusert antall
kandidater i innføringsfasen, slik departementet anslår at potensielt
sett vil kunne være tilfelle, vil etter disse medlemmers mening
kunne kompenseres for gjennom tiltak som informasjonskampanjer,
forsterket videreutdanning for lærerne i skolen mv.
Disse medlemmer viser for øvrig til at en rekke fagorganisasjoner
– bl.a. Utdanningsforbundet, Elevorganisasjonen, Norsk Studentunion
og Studentenes Landsforbund – ønsker at den nye lærerutdanningen skal
være en femårig mastergradsutdanning.»
Forslagsstillerne viser til at flere institusjoner allerede har
utviklet femårige utdanningstilbud, og at det er sannsynlig at man
i løpet av få år – for eksempel allerede fra 2016–2017 – fullt ut
kan gjøre grunnskolelærerutdanningen om til en femårig mastergrad. Tiden
frem til da – overgangsperioden– må blant annet benyttes til å styrke
kompetansen ved institusjonene og hos lærerutdannerne.