Energieffektivisering er viktig for å begrense klimagassutslippene.
Som en del av klimaforliket skal oljefyring i husholdninger og til
grunnlast utfases før 2020. Energimerkeordningen er et viktig virkemiddel
for økt bevissthet om energibruk i boliger og bygninger.
Energimerkeordningen trådte i kraft 1. juli 2010 med bakgrunn
i EUs bygningsenergidirektiv. Fra denne datoen ble det obligatorisk
med energiattest for alle boliger og yrkesbygg som skal selges eller leies
ut og ved nybygging. Ordningen skal gi informasjon om bygningens
energitilstand til eiere, kjøpere og leietakere av bygningen.
Norges vassdrags- og energidirektorat (NVE) har utviklet et webbasert
energimerkesystem som genererer en energiattest på grunnlag av opplysninger
om bygningen. Energiattesten består av et energimerke som viser
bygningens energistandard.
Dagens energimerkeordning består av to karakterer; en energikarakter
og en oppvarmingskarakter. I all hovedsak er det energikarakteren,
som går på en skala fra A til G, som benyttes i markedet. Energikarakteren
settes ut fra såkalt levert energi, dvs. den energimengden som i
praksis krysser bygningsvegg eller tomtegrense.
For fjernvarmebransjen, og også for utbyggere i konsesjonsområdene,
er dette grensesnittet problematisk. I dag baseres fjernvarmen i
stor grad på utnyttelse av lavverdige ressurser i stor skala, med
bl.a. spillvarme fra restavfall som en sentral kilde. Flere fjernvarmeselskap
har dessuten store varmepumpeanlegg, og Norges største solfangeranlegg
er nå tatt i bruk i fjernvarmen på Lillestrøm av Akershus Energi Varme.
Når slike teknologier står i et fjernvarmesystem, og ikke i det
enkelte bygg, regnes all varme inn til byggene som levert energi,
og energikarakteren blir dermed dårligere. Eller sagt på en annen
måte; hvis et gitt bygg har egen varmepumpe vil det kunne få karakteren
A, mens i et fjernvarmesystem basert på varmepumper eller annen
spillvarme, vil det samme bygget kanskje bare få karakteren C. Man
vil da fort konkludere med at miljøprestasjonen til bygget med karakteren
C er vesentlig dårligere – noe som ikke er tilfellet. Dette er bakgrunnen
for at flere utbyggere gjør mye for å slippe å knytte seg til fjernvarme,
eller de installerer dobbel infrastruktur for å unngå bruk av fjernvarme.
Denne innretningen på energimerket gir derfor i noen tilfeller
en utilsiktet virkning som kan føre til at prosjekter ikke velger
fjernvarme der fjernvarme er den beste løsningen, fordi bygget ikke
kan oppnå energikarakter A. Slik ordningen er nå, reduserer den fjernvarmens
konkurransekraft i forhold til annen oppvarming.
I områder der det er infrastruktur for fjernvarme, er fjernvarme
en god og langsiktig løsning for oppvarming av bygg. Med fjernvarme
er det mulig å utnytte energi som ellers ville vært uutnyttet, som
spillvarme fra avfallsforbrenning og industri, flis fra skogsindustri
eller varme fra omgivelser og sjøvann. Fjernvarme er helt sentralt
for å fase ut oljefyringsanlegg i gamle bygg.
Energimerkeordningen blir mindre relevant når de ulike energiløsningene
ikke er likestilte. Grensesnittet levert energi diskriminerer all
kollektiv energiforsyning og bioenergi, mens interne energiløsninger
premieres. Det bør være mer hensiktsmessig å se på byggets netto
energibehov. Energimerkeordningen bør derfor endres til et mer teknologinøytralt grensesnitt,
der det er byggets netto energibehov som danner grunnlag for energimerket.
Dette er den standarden som dagens TEK (byggeforskrift) benytter
og som er godt innarbeidet. Dette innebærer at byggets grunnleggende
energibehov og beskaffenhet legges til grunn, og man unngår uheldige
diskusjoner om f.eks. en varmepumpe står innenfor eller utenfor
bygget.