Til Stortinget
I Oslo og andre storbyer opplever beboere i sameier en rekke
utfordringer i bomiljøet som henger sammen med eierseksjonsloven.
Sameiene peker på en stadig økende spekulativ utleie som medfører
konflikter og til dels farlige situasjoner knyttet til brann, vannskade
og generell utrygghet. Det man nå ser var ikke kjente problemstillinger
på det tidspunktet eierseksjonsreglene ble utarbeidet, men det undergraver
i dag den store statlige og kommunale innsatsen som er lagt ned
gjennom blant annet områdesatsingene og boligsosialt utviklingsprogram.
Mange steder i Oslo registreres en ny type utleie eller framleie
av boliger. Det fins mange eksempler på omfattende ombygging av
tradisjonelle familieboliger i både blokkbebyggelse og rekkehus,
hvor boligene omgjøres til mange små rom som så leies ut enkeltvis.
Dette medfører at en vanlig blokkleilighet som opprinnelig ble bygget
til en familie på 4–5 personer, blir omgjort til bokollektiv (hybler)
for opp til tjue personer. Dette medfører en belastning på elektrisk
anlegg, ventilasjon og avløp som medfører skade og fare, og det
er opplyst om flere branntilløp og vannskader som følge av dette.
Fordi stue og andre fellesrom er bygd om til små private rom, blir
balkongene brukt som eneste fellesrom på døgnbasis året rundt, til
sjenanse for øvrige beboere. Det er også stor beboersirkulasjon
og liten oversikt over hvem som er beboere til enhver tid. En vet
ikke lenger hvem naboen er, og kortsiktige leietakere viser ofte
liten interesse for å delta i dugnader og fellesskapsaktiviteter.
De fleste sameier har bestemmelser i sine vedtekter som regulerer
omfanget av utleie, og disse er vanligvis blitt respektert. Men
i de senere år har man sett flere tilfeller av at personer som kjøper
opp flere leiligheter i et område med sameier for å bygge om til utleie,
nekter å følge disse vedtektene. Når sameiene har prøvd sakene for
retten, har det vist seg at eierseksjonsloven som forutsetter tilslutning
fra alle, overstyrer beboervedtatte vedtekter. Derfor er det behov
for en endring i selve loven, som gir sameiene mer demokrati og
fellesskap – og mulighet for å vedta vedtekter som gjelder alle
seksjonseiere.
I 2014 var en utredning med forslag om å endre dagens eierseksjonslov
på høring. Det gjelder blant annet begrensningen i lovens § 22,
hvor det ikke er tillatt å erverve mer enn to seksjoner i samme
sameie. Selv om denne bestemmelsen ikke hindrer kreative ervervelser
gjennom ulike eierkonstellasjoner, vil det å fjerne denne bestemmelsen
åpne for at det vil være mulig å kjøpe opp hele blokker eller sameier.
Dette vil kunne få svært uheldige følger for bomiljøene, særlig
sett i lys av erfaringene knyttet til spekulativ ombygging av leiligheter.
Under høringen har bydelsutvalg, sameier og bystyret i Oslo sendt
inn høringssvar som tar opp hvordan sameiene kan få større mulighet
til å hindre spekulative oppkjøp og ombygging av leiligheter for
utleie til et uforsvarlig antall beboere.
Ifølge sameiene er det i hovedsak enkeltpersoner og noen små
firmaer som dominerer som utleiere. De opplever at det er vanskelig
å få kontakt med seksjonseier når det oppstår problemer og er behov
for oppfølging av leilighet eller leietaker. Dermed blir sameiene
sittende igjen med problemene, ansvaret og ofte kostnadene. Dette
er en betydelig utfordring for styrene og et hinder for å ivareta
et godt bomiljø.
Det er også grunn til å sette spørsmålstegn ved boforholdene
til leietakerne i slike «boliger». Sameiene registrerer at det i
hovedsak er de uten andre muligheter til å skaffe seg bolig, ofte
studenter eller utenlandske arbeidstakere, som er leietakere. Nav,
miljørettet helsevern og bydelenes boligseksjoner mottar jevnlig
henvendelser fra beboere som har kommet i en situasjon der de har
fått tildelt eller måttet leie seg rom i slike utleieboliger, der
kvaliteten på boligen kan medføre helsefare.
Det er betydelige utfordringer knyttet til ombygging og utleie
i en del sameier som dagens eierseksjonslov gjør det vanskelig å
håndtere. Retten til å eie må ikke settes over retten til akseptable
levekår og trygghet i eget bomiljø. Det er blitt et så stort omfang av
utleie i noen sameier at det vekker stor bekymring blant beboere
og i sameiene selv. Et høyt utleieomfang kan medføre at det er vanskelig
å få flertall for helt nødvendige oppgraderingsprosjekter og medfølgende
fellesutgiftsøkninger. I dagens eierseksjonslov er det krav om full
tilslutning fra samtlige seksjonseiere for å gjøre endringer som
innskrenker den frie råderetten til den enkelte eier. Dette medfører
at i et sameie på 300 boliger kan én enkelt seksjonseier stoppe
endringer som de 299 andre vil måtte ønske å gjøre. Ett av forslagene
fra sameier og bydelsutvalg i høringssvarene om lovforslaget er
at 2/3 flertall på generalforsamlingen skal gi mulighet til å ivareta
fellesskapets behov innenfor visse rammer.
På denne bakgrunn fremmes følgende
forslag:
1. Stortinget ber regjeringen legge
fram forslag om endring av eierseksjonsloven, der sameiene får større
mulighet til å hindre spekulative oppkjøp og ombygging av leiligheter
for utleie/framleie til et uforsvarlig antall beboere.
2. Stortinget ber regjeringen opprettholde dagens begrensning
i eierseksjonsloven om at ingen skal kunne eie flere enn to seksjoner
i samme sameie.
18. juni 2015