Søk

Bakgrunn

I en rapport fra Elektromontørenes Forening Oslo og Akershus, Heismontørenes Fagforening (EL og IT Forbundet), Rørleggernes Fagforening avdeling 605, Tømrer og Byggfagforeningen avdeling 601 og Oslo Bygningsarbeiderforening avdeling 603 (Fellesforbundet) høsten 2019 om bruken av innleie i Oslo og Akershus kommer det frem at bruken av innleie er omfattende. Rundt 35 pst. av alle arbeidstakere på en byggeplass er innleide. 80 pst. av de innleide kommer fra bemanningsforetak. Rapporten dokumenterer grundig hvordan bruken av innleie har økt betraktelig.

Faste ansettelser er en viktig byggestein i det norske arbeidslivet. Faste ansettelser gir trygghet og forutsigbarhet i hverdagen for arbeidstakere i Norge. Bruken av innleide arbeidstakere går ut over, og kan være med på å fortrenge, faste ansettelser som vanlig ansettelsesform i Norge.

Bemanningsbransjen har blitt en lukrativ bransje og har i perioden 2016 til 2018 økt omsetningen med 52,2 pst. bare i Oslo-regionen. Dette skjer samtidig som det gjentatte ganger kommer rapporter om ulovlig bruk av innleie. I en rapport fra 2017 kan man lese at 85 pst. av all innleie i Oslofjord-området har foregått ulovlig. Det er også gjentatte rapporter om brudd på allmenngjøringsloven, sist ved utbyggingen av Nasjonalmuseet i høst, hvor det viste seg at innleide arbeidstakere hadde en lønn på 99 kroner hvor den allmenngjorte tariffen er på 184,36 kroner i timen.

Man har i det siste sett en utvikling hvor bedrifter uten tariffavtale nå leier inn etter arbeidsmiljøloven § 14-12 første ledd og begrunner det med at arbeidet er av midlertidig karakter. Dette vil være en gråsone som vil være krevende å håndheve for både innleiere, byggherrer og Arbeidstilsynet. Arbeidstilsynet skriver i sitt høringssvar til håndheving av innleiereglene:

«Etter Arbeidstilsynets vurdering vil det være vanskelig å kunne foreta en reell overprøving av om virksomhetens redegjørelse av faktiske forhold er riktig. Dette vil kreve inngående kunnskap om virksomhetens drift og organisatoriske forhold. Selv om Arbeidstilsynet skulle få informasjon av for eksempel tillitsvalgte, vil vi bare i helt klare tilfeller kunne fastslå at virksomhetens beskrivelse av faktiske forhold er feil. Arbeidstilsynets tilsyn vil i praksis være begrenset til å overprøve virksomhetenes juridiske vurdering av om de faktiske forhold virksomheten beskriver oppfyller vilkårene i aml. § 14-9 andre ledd bokstav a.»

For forslagsstillerne kan bruken av arbeidsmiljøloven § 14-12 første ledd virke som en klar omgåelse av kravene som ligger i arbeidsmiljøloven ved bruk av innleie.

Forslagsstillerne vil rydde opp i innleieregelverket og sikre et arbeidsliv med hele faste stillinger.