Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.
Interpellasjon nr. 93 (2009-2010) Om hva som er status når det gjelder deltakelse i etter- og videreutdanning i tilknytning til Kunnskapsløftet, og hvorvidt dagens opplegg er treffsikkert nok sett i forhold til behovene Oversendt regjeringen: 19.04.2010 Besvart: 03.05.2010 av kunnskapsminister Kristin Halvorsen
Elisabeth Vik Aspaker (H): En forutsetning for at Kunnskapsløftet skal virke etter hensikten er at lærerne får hevet sin kompetanse både når det gjelder grunnleggende ferdigheter og fag. Staten har ved innføring av reformen satt inn betydelige midler til etter- og videreutdanning. Gode lærere er nøkkelen til godt læringsutbytte for elevene. Hver femte lærer som underviser i matematikk har fortsatt ingen formell utdanning i faget. Det står ikke særlig bedre til i språkfagene. Nyutdannede lærere utgjør bare 3 prosent av det totale antall lærere. Derfor må det kompetanseløftet som skal løfte læringsutbyttet i norsk skole skje blant de lærerne som er ansatt i skolen i dag.Hva er status når det gjelder deltakelse i etter- og videreutdanning i tilknytning til Kunnskapsløftet, og mener statsråden dagens opplegg for etter- og videreutdanning er treffsikkert nok sett i forhold til behovene?
Les hele debatten