Skriftlig spørsmål fra Guri Melby (V) til kunnskapsministeren

Dokument nr. 15:2932 (2023-2024)
Innlevert: 27.09.2024
Sendt: 30.09.2024
Besvart: 03.10.2024 av kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun

Guri Melby (V)

Spørsmål

Guri Melby (V): Mener statsråden at barn og unge som er blinde eller sterkt svaksynte har et annet skriftspråk, og mulighet til å lære å lese og skrive enn punktskrift siden statsråden mener det ikke er behov for å rettighetsfeste opplæringen?

Begrunnelse

Det henvises til svar på skriftlig spørsmål fra statsråden Dokument nr. 15:2695 (2023-2024). Der statsråden i sitt svar skriver Elever som er blinde eller sterkt svaksynte, har som alle andre elever rett til individuell tilrettelegging hvis de trenger det for å få tilfredsstillende utbytte av opplæringen. I sitt svar viser ministeren til opplæringsloven § 17-1 som slår fast at kommunen og fylkeskommunen skal sørge for rett og nødvendig kompetanse i skolen. Statsråden begrunner fravær av egne læreplaner for blinde og sterkt svaksynte kommer av at punktskrift ikke er et språk i språkloven.

Kari Nessa Nordtun (A)

Svar

Kari Nessa Nordtun: Jeg er opptatt av at skolen skal gi elevene god mulighet til tilpasset læring og utvikling uavhengig av elevenes forutsetninger. For elever som er blinde eller sterkt svaksynte, er punktskrift en forutsetning for at de skal kunne lese og utrykke seg skriftlig. Punktskrift er likevel ikke et eget språk, slik som for eksempel norsk, samisk og norsk tegnspråk. Punktskrift er et taktilt skriftsystem som brukes over hele verden, og er tilpasset ulike skriftspråk.
Som beskrevet i svaret på stortingsrepresentantens forrige spørsmål, har barn og unge som er blinde eller sterkt svaksynte lovfestet rett til nødvendig opplæring i punktskrift i grunnskolen og i videregående opplæring. Dette følger av opplæringsloven §§ 3-5 og 6-4. Elevene har også rett til opplæring i mobilitet, og til de tekniske hjelpemidlene og fysiske tilretteleggingen de trenger for å kunne delta i og få tilfredsstillende utbytte av opplæringen, jf. opplæringsloven § 11-5.
Utdanningsdirektoratet har utarbeidet forslag til opplæringsmål i punktskrift, tekniske hjelpemidler og mobilitet som skolene kan bruke når de skal lage en plan for denne opplæringen. I tillegg støtter Statped kommunene med rådgiving, veiledning, kompetansebygging, kartlegginger, kurs og læremidler/læringsressurser.