Une Bastholm (MDG): Hvor mye vil pumpeprisen på bensin og diesel øke i 2030 med regjeringens planlagte opptrappingsplan og raskere innfasing av høyere andeler biodrivstoff frem mot 2030, slik varslet i Klimastatus og -plan (2024-2025) og hvor mye vil det koste staten i subsidier dersom regjeringen ønsker å holde prisen på bensin og diesel upåvirket av denne opptrappingsplanen og innblandingskravet?
Begrunnelse
I Klimastatus og -plan (særskilt vedlegg til Prop. 1 S 2024-2025) skriver regjeringen at den ønsker å nå klimamålene gjennom en raskere innfasing av en høyere andel biodrivstoff. Hele 30 prosent av de planlagte utslippskuttene skal komme fra økt innblanding av biodrivstoff.
Regjeringen skriver også at biodrivstoff med gode bærekraftegenskaper vil være en svært knapp og kostbar ressurs som må prioriteres der den trengs mest, at biodrivstoff er et av de dyreste klimatiltakene, og at kostnadene veltes over på forbrukerne gjennom økte pumpepriser. I dag bruker Norge tre prosent av global produksjon av avansert biodrivstoff, og regjeringens opptrappingsplan betyr i underkant av en dobling av dette. Det vil være behov for å importere mesteparten av biodrivstoffet, ifølge Grønn Bok.