Lodve Solholm (FrP): Statsråden kjenner sikkert til radiomasten som tilhører Vigra mellombølgesender og som står i nærheten av Ålesund Lufthavn, Vigra. Radiomasten er til hinder for regulariteten ved flyplassen samt at den i gitte tilfeller kan være en risiko for flysikkerheten ved flyplassen.Hva vil Statsråden gjøre for å fjerne denne masten eller eventuelt redusere høyden på den ned til maksimalt samme høyde som naturen har i innflygingsområdet?
Begrunnelse
Spørsmål om Vigra mellombølgesender sin beliggenhet i forhold til flyplassen har lenge vært aktuelt tema i forbindelse med flyplassens regularitet og sikkerhet.
Radiomasten er årsak til at det må benyttes prosedyrer som virker inn på flyplassens regularitet for å ivareta sikkerheten.
Radiomasten har innvirkning både på inn- og utflygingsprosedyrer fra begge retninger.
Dagens regularitet på flyplassen er tilsynelatende god, men den gir ikke et riktig bilde da den ikke fanger opp forsinkelser og de tilfellene hvor fly må gå i ventemønster på grunn av at man ikke kan tillate lavere minste høyde som følge av radiomastens høyde og posisjon.
Uavhengig av prosedyrer så representerer en mast på 761 fot (ca 243 m) en sikkerhetsrisiko som bør unngås ved en flyplass. (Det er for sammenligningens skyld verdt å merke seg at minimums høyden ved innflyging til plassen fra øst er 530 fot og fra vest 610 fot).
Det er også gjort vurderinger av effekten av å redusere masten til 110 meter. Men det er ingen tvil om at konklusjonen faglig/flyoperativt er at masten må fjernes helt (eller i alle tilfeller ikke rage høyere enn den midlertidige masten som var plassert ved senderstasjonen under vedlikeholdsarbeidet som ble gjort i fjor). Dette har sammenheng med at man først ved å fjerne masten kan få etablert en innflyging fra vest og legge opp til mer effektive og miljøvennlige innflygingsprosedyrer med de krav til sikkerhet som alltid må ivaretas.
Minimumshøyden for en B-737 vil da sannsynligvis kunne reduseres for innflyging fra Øst til mellom 200 og 300 fot. Dette vil etter de vurderinger som er gjort over tid ha stor betydning for regularitet og sikkerhet. I tillegg vil det gi positive miljøeffekter blant annet som følge av at det blir mulig å etablere en gunstig innflygingstrase fra vest og reduserte ventemønster flyging. Alle de nevnte effekter vil også spare fly selskapene for kostnader.
På grunn av den nødvendige investeringen i oppdatering av instrumentladning systemene for Vigra og de investeringer som er gjort i forbindelse med etablering av radar på Gamlemsveten må det nå kunne sies å haste med å få fjernet radiomasten slik at de investeringer som er gjort og de som må gjennomføres i 1998 og 1999 skal gi optimal effekt.
Teknologisk bør det være mulig å finne andre tilfredsstillende løsninger, og disse ikke alt er etablert, for å dekke de behov som mellombølgesenderen og masten er ment å dekke.