Gunnar Kvassheim (V): Det finnes eksempler på at etablerere har problem med å få godkjent registrering i Brønnøysund-registeret på grunn av bagatellmessige formaliteter. F.eks. melder Rogalands Avis om at mannen bak firmaet Nevenyttig A/S fikk sitt skjema i retur hele fire ganger p.g.a. formelle feil. Vil næringsmininsteren gjøre sitt til at skjemaene blir så lette som mulig å fylle ut korrekt, og at servicenivået ved registeret blir slik at folk på en lettvint måte får registrert de nødvendige oppplysninger?
Begrunnelse
For mange etablerere er mengden av formaliteter en betydelig hindring for å realisere en bedriftside. Det er beklagelig, fordi tilveksten av nyetableringer er avgjørende for utviklingen av et mangfoldig og robust næringsliv i Norge.
Offentlige etater og instanser som har kontakt med nyetablerere må derfor bestrebe seg på å være så brukervennlige og serviceinnstilte som mulig. Eksemplet jeg bruker i spørsmålet er nok ekstremt, men mange har problemer med å få i orden de formelle sider ved en bedriftsetablering på en rask og effektiv måte.
At regjeringen tar dette på alvor, vil være et signal om hvilke rammevilkår man ønsker for næringslivet. Registeret i Brønnøysund representerer en obligatorisk og viktig kontaktflate mellom det offentlige og næringslivet. At servicenivået her er på topp er derfor vesentlig.