Torny Pedersen (A): Riksveg 830 mellom Fauske og Sulitjelma i Nordland fylke har tilsammen ca.10 km. med tunneler. Dette er den eneste vegmuligheten fra Sulitjelma til Fauske. I de senere år har faren vært, bokstavelig talt, overhengende for store rasulykker. Senest i mai dette år kjørte flere biler inn i et stort ras.Heldigvis, også denne gangen, unngikk man fysiske personskader.Vil statsråden bidra til at tunnelsikring får større prioritet, og at tunnelene, på den eneste farbare veien til Sulitjelma, blir sikret?
Begrunnelse
Sulitjelma ligger 35 kilometer fra Fauske sentrum.
Stedet har i dag ca. 900 innbyggere. Fram til 1991 var Sulitjelma et stort gruvesamfunn.
Etter nedleggelsen av gruvene har det ikke lykkes å skaffe noen nevneverdige arbeidsplasser i Sulitjelma, og dermed har en stor del av den voksne befolkningen sitt arbeide i andre deler av regionen.
Alle disse pendler to ganger daglig, det samme gjør skoleelevene i videregående skole. Hyttefolk skaper stor biltrafikk i helgene, (ca. 700 hytter) og mange turister besøker dette nedlagte gruvesamfunnet. Biltrafikken er rimelig stor, og det krever en viss veg- og tunnelstandard.
Vegsjefen i Nordland er også bekymret for situasjonen i Sulistunnelene.
I år er det 27 år siden vegen til Sulitjelma ble bygd om fra jernbane til veg. (Samme trase`).
De tidligere jernbanetunnelene ble en del utstrosset, og med «utspent fjell» visste vegmyndighetene at det ville gi problemer i framtida.
Materialene som ble brukt den gangen var ikke bestandige nok mot rust, og etter 27 år, er sikkerheten både med bolter og nett betydelig redusert slik at antall ras øker år for år, på grunn av vann- og isspreng i fjellet.
Det hører med til historien at mens vegbyggingen til Sulitjelma pågikk ble det, etter pålegg fra både Storting og Fylkesting, overført 4,5 millioner kroner fra Sulisvegen til et vegprosjekt i Glomfjord. Disse pengene er aldri blitt tilbakeført, og dermed står Sulistunnelene den dag i dag uten portaler og vannsikring.
På denne bakgrunn ber jeg om et svar på hvordan statsråden ser for seg at Sulistunnelene får en snarlig opprustning.