Steinar Bastesen (TF): Hvilke tiltak har departementet tenkt iverksatt for å bedre sikkerheten ved seilas av utenlandske skip med utenlandsk mannskap innenskjærs i norske farvann?
Begrunnelse
Jeg viser til mitt spørsmål til Fiskeriministeren av 11. september 1998, besvart 21. september 1998. Jeg er klar over at det er bevilget økte midler til losing, men pålegget om innsparing og stopp i overtidslosing er ikke trukket tilbake og står fortsatt ved lag.
Den 3. desember 1998 grunnstøtte det utenlandseide og norskdrevne fartøyet M/S "Rafnes" på vei fra Lerpollen i Tana med skifer til Sauda ved Innmyken på Helgeland. Fartøyet kvittet los ved Lødingen losstasjon kl 20.00 2.desember 1998 og hadde på forhånd bedt om ny los. Det kunne de ikke få før på morgenen 3. desember. Hovedårsaken til at de ikke fikk los var, iflg. Losoldermannen i Lødingen, pålegget om innsparinger. Skipperen ville ikke vente og fortsatte seilasen.
Da grunnstøtingen ved Innmyken var et faktum, ba skipperen på nytt om los, noe som var i seneste laget. Han var da ikke engang klar over hvor han befant seg.
Dette fartøyet hadde på grunnstøtingstidspunktet, i tillegg til full last med skifer, 130 m3 tungolje og 14 m3 dieselolje om bord. Altså en vesentlig forurensingskilde som ville gjort stor skade i et meget sårbart område hvis det hadde gått galt. Skipet ble forlatt av mannskapet ved hjelp av redningshelikopter, kun skipperen var om bord da skipet kom av grunn ved egen hjelp. Årsaken til at det gikk så bra får været ta æren for.