Gunn Karin Gjul (A): I forbindelse med behandlingen av St.meld nr. 29 om Kyoto Innst.S nr. 233 (1997-98) ba komiteen regjeringen vurdere en utvidelse av det eksisterende mottak og behandlingssystem for det ozonreduserende stoff(KFK) til også å omfatte andre ozonreduserende stoffer.Vil regjeringen ta initiativ til å få etablert et pante-og retursystem for Hydrofluorkarbon (HKFK) tilsvarende det systemet vi i dag har for KFK?
Begrunnelse
I 1999 vil det bli importert ca. 1000 tonn HKFK til Norge, etter tillatelse fra Statens Forurensingstilsyn, uten at det er etablert et mottak/ retursystem for bruk av HKFK. Dersom tilsvarende mengder HKFK slippes ut i atmosfæren vil dette omregnet i CO2-ekvivalenter, utgjøre 1,3 millioner tonn.
For det ozonreduserende stoffet KFK er det etablert et godt fungerende pante- og retursystem. Dette med bakgrunn i en avtale mellom stiftelsen Retur-Gass og importørene av KFK. Systemet er en frivillig ordning. Det økonomiske grunnlaget for å dekke framtidige kostnader ble etablert ved at det ble innkrevd et gebyr ved import/salg av ny KFK. Gebyret ble innbetalt til et fond som dekker alle kostnader også etter at gebyrene/importen ble stanset. Ved innlevering av bruk av KFK er utbetalingen av pantebeløpet benyttet som et incitament til å oppnå størst mulig grad av retur.
Retur av brukt KFK og HKFK har fram til nå skjedd ved at den brukte gassen er fylt på flasker som er tømt for nytt medium og deretter returnert tilbake på disse til importøren (som eier flaskene). Fra nyttår har importørene tatt i bruk nye ventiler som gjør det umulig å fylle flaskene med fylt gass. Dette for å redusere kostnadene. I fremtiden kan dette bety at det ikke er mulig å returnere brukt gass med mindre det blir lagt til rette for et eget retursystem for brukt HKFK.
Det har ikke vært mulig på frivillig basis, å etablere tilsvarende pant og retursystem for HKFK hvor gebyrene dekker både årlige kostnader og oppbygningen av et fond for å dekke framtidige kostnader. Stiftelsen ReturGass i Hokksund som har ansvaret for retur, resirkulering og destruksjon av KFK-gasser har kapasitet til også ta på seg ansvaret for HKFK-gassene dersom det blir etablert et tilsvarende pant og retursystem.