Steinar Bastesen (TF): Hva vil statsråden gjøre for å sikre nødvendige midler til kontraheringstilskudd/verftsstøtte til bygging av fiskebåter?
Begrunnelse
Skipsbyggingsindustrien har fått økt verftsstøtten fra 7,5 % til 9 % for bygging av alle slags fartøy, inkludert fiskebåter til andre land. Dette finansieres som overslagsbevilgninger over Statsbudsjettet. Fiskebåtfinansieringen i Norge organiseres gjennom SNDs virkemiddelapparat og helst da som kontraheringstilskudd, dette finansieres som rammebevilgninger til SND. I tillegg er det spesielle tilskuddsordninger.
Bevilgningene til kontraheringstilskudd er stort sett oppbrukt for 1999 og dermed er det en rekke nybygg som mister muligheten til å kunne få kontraheringstilskudd/verftsstøtte på 9 %.
Kontraheringstilskudd i likhet med verftsstøtte burde vært finansiert som overslagsbevilgning og blitt utbetalt til alle kontrakter som blir realisert i fiskeflåten, på lik linje med fraktefartøy, lystbåter og fiskefartøy til utlandet.
Når prosjektet er godkjent av departementet med ervervstillatelse - utskifting og har konsesjon og hovedfinansieringen i orden så burde kontraheringstilskudd/verftsstøtte kunne utbetales automatisk. Slik det fungerer nå er det diskriminerende og tilfeldig hvem som får kontraheringstilskudd ut i fra saksbehandlingen i SND og deres bevilgningsrammer. Derfor burde kontraheringstilskudd/verftsstøtte gjøres generell for alle prosjekter og finansieres med overslagsbevilgning, så kunne andre tilleggsfinansieringsordninger finansieres over SND etter rammebevilgninger.
Generelt er det for lite penger i SND til risikolån og kontraheringstilskudd.