Børge Brende (H): Det er avdekket sterkt kritikkverdige forhold ved en rekke riksveier uten fast dekke, bla på riksveg 713 på Hitra. I Veiplanen for 1998-2007 ble sentrumspartiene og Høyre enig om at innen periodens utløp skulle alle riksveier ha fast dekke. Etter behandlingen i Stortinget har Regjeringen i de årlige budsjetter redusert bevilgningene. Det er ingen mening i at det skal være riksveier i Norge som består av gjørme. Er statsråden villig til å forsere satsingen på vei og følge opp intensjonene i forliket fra -97?
Begrunnelse
Veistandarden rundt omkring på de ulike riksveiene i landet er dramatisk dårlig og tiltak bør igangsettes umiddelbart. Fast dekke er et minstekrav. I Hitra-kommune er riksveien så dårlig at den best egner seg for "test-etapper" for bilprodusenter.
· Situasjonen er dramatisk for trafikksikkerheten.
· Det er en urimelig økonomisk belastning for så vel yrkessjåfører som for private.
· Veistandarden er et hovedproblem for samfunnsutviklingen.
· Det absolutt viktigste distriktspolitiske virkemiddel er å bedre veistandarden.
· Naturlig at innbyggernes og næringslivets tålmodighet tar slutt.
Resultatene vi nå ser er et resultat av at bevilgningene til samferdsel på årets statsbudsjett går ned med over fem prosent. Investeringene til samferdselsformål har de siste årene gått ned samtidig som bilrelaterte avgifter har gått opp. Investeringene til veiformål ble redusert med 6,6 prosent. Dette representerer et grovt løftebrudd fra Bondevik-regjeringen. I forhold til investeringsplanene som sentrumspartiene sto sammen med Høyre om i Veiplanen for 1998-2001, har Regjeringen lagt fram to statsbudsjetter som medfører at man vil ligge tre milliarder kroner etter investeringsplanene bare for årene 1998 og 1999. At Regjeringen forsøker å pynte på tallene ved å bruke Jagland-regjeringens investeringsforslag i Veiplanen som sammenligningsgrunnlag, i stedet for flertallsinnstillingen de selv sto bak er ikke troverdig.
Regjeringen skryter av økte bevilgninger til veivedlikehold. Denne økningen er ikke reell. Tatt i betraktning av at veitrafikken har økt og at veivesenet er blitt tildelt økt ansvar for sikkerhet i tunneler og på ferjer, samt veibelysning, blir det fint lite igjen til for eksempel bedring av veidekket.