Steinar Bastesen (TF): "Fiskeindustrien i Lurøy på Helgeland lider under dårlig ferjekapasitet. Dette hindrer bedriftene i en effektiv utnyttelse av bedriftenes kapasitet. En mulig løsning er en sammenslåing av fylkessambandet Stokkvågen - Lovund og riksvegsambandet Stokkvågen - Træna/Selvær.
Hva vil Samferdselsministeren gjøre for at næringslivet i Lurøy skal kunne produsere ut i fra sin kapasitet og ikke ut i fra ferjekapasiteten?"
Begrunnelse
Fiskeindustrien i Lurøy på Helgeland lider under for dårlig ferjekapasitet. På Lovund er det planlagt å produsere 20 000 tonn laks, til en verdi av 400 millioner kroner, neste år. På Træna produseres det sild for omlag 1 million kroner per dag. Med den ferjekapasiteten som er i dag hindres bedriftene i å effektivt utnytte sin kapasitet. Produksjonen kan ikke gå for fullt og enkelte dager må de ansatte permitteres p.g.a at ferjekapasiteten er så liten at bedriftene ikke får sine produkter ut på markedet.
Befolkningsgrunnlaget ved hvert anløp er i følge Departementets standard ikke oppfylt, men når næringslivet hindres i en effektiv produksjon er det grunn til å stille spørsmål ved denne standarden. Jeg viser til Nordland Fylkestings vedtak sak 90/97 samt flere representanter fra Nordlandsbenkens engasjement i saken.