Gunnar Kvassheim (V): Det er et viktig mål at elevene i videregående skole tilegner seg gode språkkunnskaper. Dagens system motarbeider dette på noen punkter. I praksis kan elevene eksempelvis tjene på å ta minst mulig tysk, fordi karakteren i tysk på vitnemålet har samme formelle verdi om den representerer fem år med tysk eller to. Er statsråden enig i at dette er et problem, og kan han tenke seg å medvirke til en løsning eksempelvis ved at det gis en form for tilleggspoeng for den mest krevende fagplanen?
Begrunnelse
Saken gjelder "det andre fremmedspråket" i allmenne fag i den videregående skole, her eksemplifisert med tysk. Den "bevisste" elev kan her greie seg med to år med tysk som begynnerspråk. Dette er i praksis mulig selv om han har hatt tysk både to og tre år i ungdomsskolen.
Naturlig nok vil eleven få klart bedre karakter i begynnertysk, og han har like store muligheter for videre studier uansett om han tar begynnertysk eller velger en mer krevende fagplan. Det paradoksale i denne situasjonen er at Norge vil ha språkkunnskaper, men motarbeider dette ved å gi en karakter på vitnemålet samme formelle verdi om den representerer fem eller to år med tysk.