Jørn L. Stang (FrP): Vil justisministeren innføre et forbud mot å kreve betaling for varer og tjenester som ikke er bestilt, og at man innfører "tilstrekkelige" strafferammer for kataloghai virksomhet som må karakteriseres som svindel?
Begrunnelse
Erfaringsmessig har sommeren vist seg å være høysesong for fakturasvindel eller kataloghaier. De utnytter helt bevisst at mange firmaer bruker uerfarne vikarer under feireavviklingen. Virksomheter har mottatt falske fakturaer, trusler om innkasso og gjentatt trakassering fra kataloghaiene.
Flere og flere virksomheter er klar over denne utviklingen og tar visse forholdsregler mot å betale falske fakturaer. Men det i seg selv er ikke nok til å bekjempe kataloghaier i samfunnet.
Kataloghaiene benytter i hovedsak to forskjellige fremgangsmåter: 1. Bedrifter blir oppringt og spurt om man ønsker en oppdatering fra fjoråret, eller blir forestilt et salg av firmainformasjon. Noen dager senere mottar bedriften faktura på tjenesten, selv om den ikke ble bestilt. 2. Bedriften mottar fakturaer uten at det foreligger noen form for kommunikasjon på forhånd med kataloghaien.
I de siste par årene har det også kommet flere utenlandske aktører i Norge. Disse ønsker gjerne en bekreftelse på at opplysningene om bedriften er riktige, uten at det går klart frem at man binder seg til en avtale på tusenvis av kroner over flere år. Fakturabedrageriene utgjør et stort problem for bedrifter og andre virksomheter.
Når anmeldelsen på dette foreligger blir disse ofte henlagt på bevisets stilling, eller som følge av manglende kapasitet hos Politiet.