Øyvind Vaksdal (FrP): Det er nå som kjent fri konkurranse på el. markedet slik at forbruker fritt kan velge hvor de vil handle. Dette gjelder imidlertid ikke nettjenester hvor vi har en monopolsituasjon. Dette medfører store variasjoner i overføringstariffene for husholdningskunder som ofte skyldes ulike kostnadsforhold for nettselskapene. I tillegg medfører monopolsituasjonen ofte manglende serviceinnstilling fra nettselskapenes side.
Hva vil statsråden gjøre for å rette opp denne uheldige situasjonen?
Begrunnelse
Det er i dag store variasjoner i nettariffene som i stor grad skyldes ulike kostnadsforhold for nettselskapene som følge av topografi, klima, bosetting og tidspunktet for investeringer i nettet. Disse variasjoner er i dag til hinder for at vi får et fritt marked, også på bakgrunn av at den enkelte husholdningskunde ikke kan velge nettselskap, men er nødt til å godta det lokale nettselskap og dette selskaps betingelser.
Det er grunn til å minne om at ved behandlingen av Energimeldingen i vår skrev et flertall i komiteen: "Flertallet mener at forskjellene i overføringstariffene på landsbasis som følge av naturgitte forhold bør reduseres".
I budsjettet for inneværende år ble det bevilget et tilskudd til utjevning av nettariffer i distriktene, som har svært liten effekt.
Det bør imidlertid vurderes andre virkemidler.
Et alternativ kan være at en bygger opp en selvfinansierende utjevningsordning slik at hele Norge vil få en felles nettariff.
Et annet alternativ kan være at nettkundene betaler for den avstand eller "vei" de bruker i nettet, slik at nærhet til produksjonen kommer kundene til gode. I dag er det ofte motsatt.
Monopolsituasjonen i nettet fører ofte til at netteier behandler sine kunder på en svært uheldig måte. Et eksempel på dette er at dersom en nettkunde ønsker et forsterket nett på bakgrunn av ønske om øket el. forbruk må denne kunden ofte betale hele denne investeringen selv. Deretter må den samme kunden betale øket nettleie for økningen i el. forbruket. Her må altså kunden først betale for utbyggingen av nettet, for så i ettertid å betale øket nettleie for en forsterkning av nettet kunden selv har betalt for i sin helhet. Dette er klart urimelig for kunden.