Erna Solberg (H): Flyselskapene i Norge tillater ikke barn å være medlem av sine bonusprogram med henvisning til at dette ikke er tillatt etter norsk lov. Lovhenvisningen er markedsføringsloven og forbudet mot reklame rettet mot barn ifølge VG.
Kan statsråden gir departementets vurdering av om markedsføringsloven og forbudet mot reklame rettet mot barn kan ha som utslag at flybonusprogram ikke kan ha barn som medlemmer?
Begrunnelse
Flyselskapenes begrunnelse for at barn ikke kan bli medlem av bonusprogram synes påfallende, og må da ramme en rekke andre tilbud som barn i dag både mottar å blir medlem av. Ifølge SAS talsperson er det bl.a. det faktum at medlemmer får tilsendt reklamemateriell for flyselskapet, medlemsblad og tilbud som i praksis vil bli rammet av markedsføringsloven. Dette må i så fall også gjelde til en rekke andre klubbtilbud barn får, f.eks. bokklubber for barn. Da en del barn bl.a. p.g.a. samlivsbrudd reiser ofte ville medlemskap i bonusprogrammene gi en økonomisk lettelse for familie med store reiseutgifter. Det er selvfølgelig opp til flyselskapene å utarbeide sin policy overfor kunder, men i dette tilfellet bruker flyselskapene norske lovregler som henvisning for at tilbudet ikke kan gis og ikke egne policyvalg. Skulle lovtolkningen fra flyselskapene være riktig, ville det etter min mening ikke være unaturlig at regelverket endres. Det synes som en for sterk offentlig formyndermentalitet å ha lovregler som forbyr at barn kan tjene opp bonuspoeng.