Ulf Erik Knudsen (FrP): Buskerud Fylkeskommune ved et enstemmig fylkesutvalg ber i en uttalelse om at vinterstenging av Rv 50 Hol-Aurland vinteren 2000-2001 ikke blir gjennomført, da dette vil føre til store vansker for næringslivet i Øvre Hallingdal.
Hva vil statsråden gjøre for å imøtekomme dette ønsket?
Begrunnelse
Buskerud og Hordaland fylkeskommuner skal utarbeide en analyse av miljøkonsekvensene for helårsdrift på Rv 7 over Hardangervidda. Inntil en er ferdig med denne analysen, vil det ikke være riktig å stenge disse to fjellovergangene.
I tidsrommet 1996-2000 var Rv 7 steng 2 153 timer, mot 520 timer på Rv 50. Kolonnekjøring 1996-2000 var 3 258 timer på Rv 7 mot 1 416 timer på Rv 50. Dette vil bety at Øvre Hallingdal vil stå uten vegforbindelse over til Vestlandet i lange tider i vinterhalvåret.
Rv 50 er ferjefri og midlertidig stamveg, jf Stortingets vedtak. Det er flere som kjører Rv 50 enn Rv 7 i vinterhalvåret. Dersom Rv 7 og Rv 50 må holdes stengt, vil dette medføre sterk belastende trafikk i Hemsedal sentrum - et sentrum som allerede har for stor trafikkbelastning.
I Stortingets møte 1. mars 1985 ble Rv 50 opptatt som riksveg. Turisme er et satsningsområde også i Øvre Hallingdal, og sentrale myndigheter må være med å legge forholdene til rette bl.a. ved en god infrastruktur.
Sett i forhold til den store trafikken som går på Rv 7 og Rv 50, står ikke tildelingen av midler i forhold til trafikkmengden.