Finn Kristian Marthinsen (KrF): I Innst. S. nr. 117 (1999-2000) om regulering av arbeidsinnvandring, sier komiteen at "det er riktig med en oppmykning av regelverket som kan gjøre det lettere å dekke behovet for faglært arbeidskraft til aktuelle områder." UDI har på tross av dette avslått søknad om arbeidstillatelse for terasso-flisleggere, med den konsekvens at bedriften FIMO er konkurs.
Mener statsråden at avslaget er i samsvar med lovgivers intensjon, og anser statsråden at FIMO har krav på erstatning for konkursen?
Begrunnelse
Saken har en relativ lang foranledning hvor bedriftseieren har hentet utenlandsk arbeidskraft til legging av såkalte Terasso-fliser. Årsaken til innhenting av folk utenfor EØS-området, er at dette er en type flislegging som er annerledes enn vanlig flislegging, og som det er spesielt personer i Sør-Amerika som har utviklet kompetanse på. FIMO hadde mange oppdrag, men ble etter hvert nødt til å si disse fra seg på grunn av norske krav til spesialistkompetanse bl.a., og fordi UDI ikke ville gi dispensasjon.
Undertegnede tok dette opp direkte med den daværende politiske ledelsen i justisdepartementet. Og da komiteen behandlet St.meld. nr. 16 (1999-2000), ble mitt eksempel fra Buskerud omtalt spesielt. Det var enighet om at jeg skulle forsikre meg om at slike tilfeller ville komme inn under den nye lovteksten, og at jeg sto fritt til å nevne dette i debatten. Jeg fikk den nødvendige tilbakemelding, riktignok muntlig, men den var tilstrekkelig til at jeg sa følgende i debatten om Innst. S. nr. 117 (1999-2000): "For Kristelig Folkeparti er det viktig å legge forholdene til rette slik at nødvendig arbeid blir gjort, og at det utføres av dem som kan jobben. Den eksisterende loven har i mitt hjemfylke medført komplikasjoner og fortvilelse over offentlig tolkningsbyråkrati og hindret utvikling av arbeidsplasser. Firmaet FIMO er leverandør og legger av en spesiell type fliser som har sitt opphav i Brasil. Men fordi de kvalifiserte leggerne av denne type fliser ikke er fagutdannet på høyere nivå, selv om det er innlysende at de har spesielle kvalifikasjoner, får disse fagarbeiderne ikke arbeidstillatelse. Med den endring i loven vi vedtar i dag, vil problemet være løst. Den nye ordlyden sier at det er "et vilkår for arbeidstillatelse at søkeren a) er fagutdannet eller har spesielle kvalifikasjoner". Jeg vil imidlertid også føye til, for å gjøre det helt klart, at "fagutdannet" ikke nødvendigvis betyr at vedkommende må legge fram et bevis à la vårt fagbrev. For søkere fra land som har slike godkjenningsordninger, er det greit nok. Men det bør normalt være tilstrekkelig at eventuelle arbeidsattester eller praktiske prøver godtgjør fagkunnskapen og kvalifikasjonen."
Etter dette har det blitt søkt om arbeidstillatelse igjen, og på nytt avslår UDI søknaden i vedtak mottatt 09.08.00. Med det vedtaket settes bedriften i en umulig situasjon, og 31.10.00 møter bedriftseieren i Hokksund Sorenskriverembede med firmaet som ikke fortsatt kan drives for kreditorers regning.