Rolf Reikvam (SV): Det er nylig lagt fram rapporter som viser at det ved Oslo Lufthavn Gardermoen forekom 200 brudd på forskriftene om nattflyvning i løpet av fire måneder.
Vil statsråden foreta seg noe for å redusere dette antallet, og kan det i så fall være aktuell politikk å sette inn sanksjoner, som for eksempel bøter, mot de selskapene som heretter bryter forskriften?
Begrunnelse
I en pressemelding 29.11.00 oppsummerer Luftfartsverket arbeidet med å evaluere forskriftene som blant annet regulerer nattflyvning ved Oslo Lufthavn Gardermoen.
Resultatene er basert på tall fra OSLs støy- og trafikkovervåkningsanlegg. I tidsrommet 24.00 - 06.00 er det kun de mest støysvake flyene som har tillatelse til å trafikkere flyplassen. For perioden 01.06.00 - 31.09.00 er det imidlertid rapportert om 200 brudd på reglene for nattflyving, ved at for støyende fly har benyttet flyplassen om natten. Det betyr i praksis at innbyggerne i naboområdene i gjennomsnitt får forstyrret nattesøvnen to ganger, bortimot hver natt.
Av de høye tallene kan det tolkes at flyselskapene ikke har tilstrekkelig respekt for de gjeldende forskriftene, og bruddene på disse har da heller ikke hatt konsekvenser for selskapene.