Per-Kristian Foss (H): Stortinget ga i desember i fjor tilslutning til innføring av § 8 i eiendomsskatteloven fra 1. januar 2001. Siden er det reist tvil om iverksettelsen innebærer at gamle avtaler om fordelingen av eiendomskatten på kommunekryssende kraftanlegg settes til side. Spørsmålet synes ikke å være omtalt i Ot.prp. nr. 24 eller i Innst. O. nr. 40.
Kan statsråden avklare om disse avtalene fortsatt er gyldige og vil han i motsatt fall ta initiativ til at de blir det?
Begrunnelse
Stortinget vedtok i desember i fjor endringer i eiendomsskattelovens § 8 og ga samtidig sin tilslutning til at § 8 ble innført fra 1. januar 2001. I ettertid er det reist tvil om innføringen av § 8 fører til at gamle avtaler mellom vertskommuner om fordelingen av eiendomsskatten på kommunekryssende kraftanlegg blir satt til side. For Kvinesdal kommune betyr eksempelvis en eventuell tilsidesettelse av en slik avtale med Sirdal kommune alene at kommunen påføres et inntektstap på ca. 9 millioner kroner, eller nærmere 37 pst. av inntektene fra eiendomskatten på kraftanlegg i 2000. Spørsmålet om gyldigheten av slike gamle avtaler var ikke tema da Stortinget behandlet Ot.prp. nr. 24, og gir åpenbart urimelige utslag som går langt utover den omfordelingen av inntekten fra eiendomsskatten mellom kraftkommunene som man måtte forvente ved innføringen av § 8. I mange tilfeller har slike avtaler vært en forutsetning for lokal enighet om vassdragsutbygging og for en mest mulig rasjonell utnyttelse av vannkraftressursene. Jeg ber derfor statsråden klargjøre om avtaler om fordelingen av eiendomsskatten for kommunekryssende kraftanlegg fortsatt er gyldige og hva han i motsatt fall vil gjøre for å sikre at de igjen blir det.