Johan J. Jakobsen (Sp): Mulighet for transport med helikopter fra Værnes til Haltenbanken kan være avgjørende for at Aker Verdal kan delta i konkurransen om drifts- og vedlikeholdsoppdrag. Slike oppdrag har videreutviklet deler av verftsindustrien som de siste to årene har vist evne til omstilling.
Hvordan ser statsråden på spørsmålet om etablering av en heliport på Værnes og hva kan gjøres for å gi næringslivet i Midt-Norge mulighet for å konkurrere om oppdrag knyttet til drifts- og vedlikehold på norsk sokkel?
Begrunnelse
De siste årene har Aker Verdal i likhet med andre deler av leverandørindustrien opplevd permitteringer og vanskelige omstillinger. Situasjonen har medført vilje til å lete etter nye muligheter som kan sikre større stabilitet for offshoreverftet. Aker Verdal tar derfor, sammen med annet næringsliv i Trøndelag, sikte på å konkurrere om oppdrag i et voksende marked innen drift- og vedlikehold på norsk sokkel. Mange av de som arbeider på Aker Verdal har særlig kompetanse på området og offshoresertifikat gjør dem i stand til å utføre arbeid på sokkelen.
For å være konkurransedyktig i forhold til slike oppdrag er det imidlertid meget viktig det blir etablert en heliport på Værnes. Uten dette vil Aker Verdal og næringslivet i Trøndelag i realiteten være uten mulighet til å ta opp konkurransen med selskap stasjonert i Sør-Norge. Det innebærer i så fall at man ikke får brukt kvalifiserte personer fra regionen til oppdrag på Haltenbanken.
Målet med etablering på Værnes må være at en heliport ikke skal komme i konflikt med eksisterende helikopterbaser, men fungere som et supplement og til å utføre oppdrag som ellers ikke ville bli utført fra helikopterbasen i Kristiansund. En heliport på Værnes kan gjerne administrativt bli drevet fra Kristiansund.
To bruksområder peker seg ut for en heliport på Værnes. Det ene gjelder frakt av personell fra Stjørdal til Kristiansund. Pr. i dag er Braathens rute mellom Værnes og Kristiansund nedlagt. Guard Air som tok over driften av strekningen er gått konkurs. Det andre gjelder å frakte personell som skal utføre oppdrag for Aker Verdal og annet næringsliv i regionen innen drift- og vedlikehold på sokkelen.
For Aker Verdal framstår drifts- og vedlikeholdsoppdrag som et ledd i en helt nødvendig omstilling for bedriften. Slik omstilling har myndighetene oppfordret til. Bedriften sysselsetter svært mange arbeidstakere og er en viktig hjørnesteinsbedrift i denne delen av Trøndelag. Dersom det ikke etableres en heliport risikerer Aker Verdal og andre deler av trøndersk industri å tape kampen om deltakelse i drift- og vedlikeholdsoppdrag før anbud blir lagt ut.
Jeg kan ikke se annet enn at det bør være i alles interesse å bedre kommunikasjonene innad i Midt-Norge og samtidig styrke det regionale næringslivets muligheter i forbindelse med aktiviteten på Haltenbanken. Gjennom en klar oppgavefordeling mellom helikopterbasen i Kristiansund og en heliport på Værnes kan dette skje uten at det etablerte drifts- og base mønsteret forskyves.