Inger Stolt-Nielsen (TF): Ved årets kvotefordeling fikk Nordsjøtrålerne redusert sin bifangstkvote på sei fra 400 tonn pr. fartøy til 200 tonn. Da bifangsten er fastsatt som 20 pst. av hovedfangst på kolmule, tobis og øyepål, som ikke er kvotebegrenset, vil en slik innsnevring av vektgrensen for bifangst begrense fartøyets totalfiske tilsvarende. Dette reduserer inntjeningspotensialet for denne flåtegruppen dramatisk.
Hva vil statsråden gjøre for å bedre situasjonen for Nordsjøtrålerne?
Begrunnelse
Tradisjonelt har Nordsjøtrålerne fisket på både industrifisk og matfisk. Med utgangspunkt i ubegrenset fiskerett på industrifisk sammen med 20 pst. sei som bifangst har det vært hevdet at dette burde være tilstrekkelig til å sikre inntjeningen for denne flåtegruppen. Erfaringen med dette er imidlertid ikke god. Det har vist seg at inntjeningen er for lav til å sikre stabile inntekter på akseptabelt nivå for fiskerne, og det økonomiske grunnlaget for nødvendig flåtefornyelse svikter. Med årets reduksjon i øvre vektgrense for bifangst, er det sannsynlig at store deler av trålflåten vil få betydelige problemer.
Jeg er oppmerksom på at kvotefordelingen normalt ikke foretas administrativt, men i samarbeid mellom fiskernes organisasjoner. Det er likevel slik at forhandlingsresultatet kan gi så store negative ringvirkninger for enkelte flåtegrupper at en administrativ inngripen kan være nødvendig.
Da fartøyer fra Nord-Norge i Oddrun Pettersens statsrådstid ble tildelt 10 kvoteenheter for makrell i Nordsjøen, var det et resultat av administrativ vurdering og inngripen. Tilsvarende inngripen synes i dag å være nødvendig, denne gangen for å sikre fiskerimiljøene i Sør-Norge.
Når tillatt bifangst halveres, er det påregnelig at hovedfangsten på industrifisk reduseres tilsvarende. Dette vil igjen skape vansker for industrien, som får problemer med sikker råstofftilgang. Da fiskemel og fiskeoljeindustrien er viktige leverandører av fiskefôr til oppdrett, vil problemene for trålflåten forplante seg gjennom hele fiskerisektorens verdiskapingskjede. Det er derfor av interesse å vite hva Regjeringen vil gjøre for å bedre situasjonen for Nordsjøtrålerne.