Steinar Bastesen (TF): Basert på dagens inntak av nye studenter til maritim utdanning vil det årlig vil bli uteksaminert 350 nye skipsoffiserer fra maritime fagskoler og 100 offiserer fra høgskolene. Samtidig viser prognoser fra Pensjonstrygden at forventet avgang vil være dobbelt så stor som forventet tilgang av nye offiserer.
Hva er grunnen til at statsråden ikke har fulgt opp Stortingets vedtak av 16.06.00 som skulle sikre rekruttering gjennom konkurransedyktig vilkår for norske sjøfolk på norske skip?
Begrunnelse
EU-kommisjonen la 06.04.01 frem en melding om maritim rekruttering og utdanning. Bakgrunnen var den økende internasjonale knapphet på kvalifiserte offiserer, med fokus på mangelen på offiserer fra Europa. I meldingen understrekes det at tilgang på europeiske sjøfolk og offiserer er viktig både for rederinæringen og for de maritime næringsklyngene. Det fremheves at en konkurransedyktig europeisk rederinæring er viktig av økonomiske, strategiske, miljø- og sikkerhetsmessige hensyn. Av de samme årsaker er rekruttering til maritim fagutdannelse og konkurransedyktige rammevilkår for alle deler av norsk skipsfart viktig for Norge.
Ansvaret for maritim utdanning og rammevilkår for skipsfart og sjøfolk er et nasjonalt anliggende, og EU-kommisjonen foreslår ikke nye tiltak for å bedre rekrutteringen til maritime yrker, men kommisjonen tilråder at medlemslandene bør benytte muligheten til å redusere skatter og sosiale avgifter for europeiske sjøfolk.
I andre sammenhenger følger Regjeringen opp EU-tilrådinger og vedtak som i mange sammenhenger er belastende for norsk næringsliv, eller som øker behovet for byråkrati, og derved påfører norske lokalsamfunn unødvendige belastninger. Stortinget ba om at forslag til tiltak skulle fremlegges sammen med statsbudsjettet for 2001. Det vil være av interesse å få vite hvorfor Regjeringen trenerer Stortingets vedtak om at rammevilkårene for norske sjøfolk skal tilpasses de konkurranserammer som EØS-avtalen åpner for, og som benyttes av de største europeiske sjøfartsnasjonene.