Trond Helleland (H): 10. april valgte departementet midlertidig å be om stenging av gruvejernbanen i Kongsberg Sølvgruve av sikkerhetshensyn. Ledelsen ved Norsk Bergverksmuseum har de siste år søkt om midler til oppgradering av jernbanen, uten å få positivt svar. Besøk i gruvene er hovedformidlingen for Bergverksmuseet, og over 40 000 besøker gruvene hvert år.
Kan statsråden garantere at de nødvendige midler blir stilt til disposisjon, slik at gruvejernbanen, med fornyet materiell kan være i drift i 2002?
Begrunnelse
Norsk Bergverksmuseum på Kongsberg er et nasjonalt statlig museum, organisert som en stiftelse. Besøk i gruvene, kombinert med omvisning på Bergverksmuseet er en av de viktigste formidlingene av vår tidlige industrihistorie her i landet. Over 40 000 mennesker blir hvert år fraktet inn med gruvetoget, svært mange av disse er skoleelever på klassetur. Gruvene er også svært viktig for reiselivet på Kongsberg, og tapene for både museet og reiselivet blir stort, dersom gruvene må holdes stengt i lang tid.
Ledelsen ved Bergverksmuseet har ved gjentatte anledninger søkt om midler til å bytte ut dagens bensindrevne gruvetog med nytt og sikkert materiell. Etter besøk av Branntilsynet bestemmer departementet at man av sikkerhetshensyn må stenge all persontrafikk med gruvetoget. Museet imøtekommer dette og stenger gruveanlegget med jernbanen fra 17. april. Jeg har forståelse for dette, men kan ikke se at statsråden har gitt garantier for at det vil bli stilt midler til rådighet for å investere i nytt, sikkert materiell. På denne bakgrunn ber jeg statsråden komme med et forpliktende svar om framdriftsplan for en gjenåpning av gruvene. Skal nytt materiell være på plass til sommersesongen 2002, må det komme en avklaring snarest.