Gunnar Kvassheim (V): "M/S Hedlo" står på grunn i naturreservatet Urter utenfor kysten av Karmøy. Fjerning av skipet er finansiert, men stoppes av et momskrav. Den siste tiden er det ved flere anledninger presisert fra Regjering og Storting at forebygging av skipshavari og opprydding etter grunnstøtingen skal få økt prioritet.
Mener statsråden at det er en prioritert oppgave å trekke skipet av grunn, hvordan kan statsråden bidra til dette?
Begrunnelse
"M/S Hedlo" gikk på grunn 25. desember 1999 og ble stående i Urter Naturreservat i Karmøy kommune. Kommunen har engasjert seg for å få fjernet båtvraket som man mener representerer en stor belastning på kvalitetene i dette prioriterte området. Går båten i oppløsning kan jernskrap havne på nærliggende fiskefelt. Flytende bestanddeler fra "M/S Hedlo" vil også være fare for skipsfarten og forsøple kysten.
Etter mye arbeid har man lykkes med å finansiere fjerning av vraket. Kostnaden er på 3 530 000 kroner. Tilbudet om fjerning til denne prisen står ved lag til august.
Et momskrav på 812 000 kroner på toppen av kostnadene ved å fjerne vraket er det ikke dekning for i finansieringsplanen som nå foreligger. Fritak for moms er avslått av fylkesskattesjef og Skattedirektorat.
Det vises til at det kan gis momsfritak dersom det er tale om berging og ikke fjerning av vrak. Det kan også gis fritak i særlige tilfeller og når det er en båt i utenriksfart som er involvert.
"M/S Hedlo" står på grunn i et naturreservat, noe som må kunne betegnes som et særlig forhold. Grensegangen mellom berging og fjerning av et vrak er ikke lett å trekke. Ut fra nevnte moment burde det ikke være vanskelig å begrunne momsfritak. Det vises til situasjonen rundt "Green Ålesund" der staten strakk seg langt.
En annen mulighet er at staten bidrar med en sum til fjerning av "M/S Hedlo", tilsvarende momsbeløpet.