Steinar Bastesen (TF): I det jeg viser til svar på mitt spørsmål nr. 453, konstaterer jeg at Kystdirektoratet vil ta initiativ til oppmerking av skipsleia mellom ytre og indre farlei sør om Vega. Den manglende oppmerkingen har bl.a. ført til at to loser ikke har fått utstedt sertifikater for losing av oljerigger i denne leia.
Kan fiskeriministeren bidra til at disse losene får dispensasjon til å bruke sine sertifikater til å lose inn rigger til Brønnøysund, og vil fiskeriministeren på nytt vurdere sikkerhetsrapporten?
Begrunnelse
Jeg viser til spørsmål nr. 453 og statsrådens svar på dette. Jeg etterlyste i spørsmålet det skriftlige materialet som både faglig, økonomisk, nautiske og tekniske som lå til grunn som saksgangen. Det er oversendt synes for meg er tynn og utilstrekkelig. Jeg har fått oversendt en rapport, med oversikt over sammensetningen, som er utarbeidet av et "sikkerhetsutvalg" med underutvalg, der alle utvalgsmedlemmene, unntatt lederen, er personer med tilknytning til Sandnessjøen. Dette er en merkelig sammensetning av utvalget som skal behandle innseilingsled til Brønnøy. Det også underlig at ikke Havnesjefen i Brønnøy fikk være med i dette sikkerhetsutvalget. Når jeg i tillegg har brakt i erfaring at dette sikkerhetsutvalget benyttet Havnefogden i Bodø og Narvik da det ble foretatt en vurdering av forholdene og sikkerheten ved innseilingen til disse to respektive havnene. Det synes også bemerkelsesverdig at man i vurderingen av forholdene og sikkerheten langs skipsleia inn til Brønnøy benytter seg av Havnesjefen i Sandnessjøen.
Det er videre klart at denne rapporten ikke er behandlet og godkjent av Fiskeridepartementet som øverste organ, ei heller er den faglig vurdert av andre involverte parter. Likevel benyttes denne rapporten i alle sammenhenger som om den er det eneste gangbare faglige materialet i spørsmål som angår Brønnøy og innseilingsleia samt leia gjennom Brønnøysundet.