Odd Einar Dørum (V): Som politikere har vi et felles ønske om at innvandrere skal loses inn i det norske samfunn gjennom relevant arbeid. Minerva videregående skole har i over ett år arbeidet for å komme i gang med "Lærerutdanning i yrkesfag for innvandreringeniører". Saken har nå stoppet opp for andre gang på grunn av pengemangel.
Hvilken løsning ser statsråden for å få til dette positive integreringstiltaket?
Begrunnelse
Etter henvendelse fra Minerva videregående skole, og etter klarering fra Arbeidsdirektoratet sentralt ved markedsdirektør Terje Tønnesen, har det i høst vært møte mellom Aetat Intro i Oslo ved avdelingsleder Leif Magne Skjevinger og skolen.
Sammen har de klarert 20 innvandrere, som enten ikke har relevant arbeid i forhold til sin utdanning, eller er helt arbeidsledige, til å gjennomføre denne lærerutdanningen. Alle har utdanning som ingeniør eller sivilingeniør, og denne utdanningen er godkjent i Norge. Felles for dem alle er at de har hatt problemer med å få arbeid som i rimelig grad samsvarer med deres utdanning. Aetat har fulgt dem over tid og kjenner til deres problemer.
Skoleopplegget er også faglig godkjent av Aetat Intro. Kurset vil i hovedsak bestå av pedagogikk, norskopplæring knyttet til fagterminologi og å lære å undervise praktisk i relevante tekniske yrkesfag etter læreplaner for den videregående skolen.
Planen var å starte i høst slik at de kunne gjennomføre 10 uker av utdanningen i høst, og så fortsette fra januar og fram til juli 2002. Det er viktig at de kommer i gang i høst, for ellers blir de ikke ferdig til skolestart august 2002, og det vil vanskeliggjøre deres arbeidsmuligheter. Minerva videregående skole vil ansette en del av dem, og planlegger en pool av faglærere som kan arbeide i flere av de land som Norge har samarbeid med. Med sin flerspråklige bakgrunn vil de være godt egnet for dette. Også andre firma har vist sin interesse for dem.
Aetat Intro i Oslo sier at de ikke har penger til at dette kan komme i gang nå i høst.