Steinar Bastesen (TF): "Hva vil fiskeriministeren gjøre for å rette opp den urettferdighet som er i ferd med å bli vedtatt i og med at sertifikatrettighetene til 2 kl. kystskippersertifikatet (gammel type) 300 Brt.reg.tonn reduseres og slås sammen med 2 kl. sertifikat (ny type) 200 Brt.reg.tonn og gis sertifikatrettighet 750 B.T.?"
Begrunnelse
Etter at nye internasjonale måleregler er forandret til å omfatte volumet på fartøyet med betegnelsen brutto tonn (B.T.) fra brutto register tonn (Brt.reg.tonn) og Norge har vedtatt å slutte seg til disse nye reglene, har det vært en gjennomgang av alle sertifikatrettigheter. Alle unntatt kystskipper 2 kl. 300 Brt.reg.tonn har fått øket sine sertifikatrettigheter. Dette gjelder også til en viss grad kystskipper 2 kl. 200 Brt.reg.tonn.
Den nye B.T. tonasjerettigheten er satt til 750 B.T. for både de med kystskippersertifikat 2 kl. 300 Brt.reg.tonn og 2 kl. 200 Brt.reg.tonn.
Det viser seg at etter de nye måleregler, så er enkelte fartøy som tidligere målte 299 Brt.reg.tonn blitt opptil 1127 B.T. og i enkelte tilfeller enda høyere. Når man så kun får lov å føre fartøy inntil 750 B.T. så er dette en klar reduksjon på nær 400 B.T.
Det er åpenbart at dette er galt og urettferdig. De navigatørene det her gjelder er folk som har seilt på kysten i lang tid og har fra 25 til 40 års fartstid. Selv om byråkratene har laget nye regler, så har verken leia eller kysten forandret seg. Det har heller ikke båten eller utsynet fra styrhusvinduet. Så den reduksjon i rettigheter som her er foreslått er helt uakseptabel, og en urettferdig behandling av våre mest erfarne kystnavigatører.