Karl-Anton Swensen (Kp): Man kan om kort tid stå overfor en sammenslåing av Ofotens og Vesteraalens Dampskibsselskab ASA, Troms Fylkes Dampskipsselskap A/S og Finnmark Fylkesrederi og Ruteselskap AS. En sammenslåing av de 3 nevnte foretak vil innebære monopol innenfor den maritime lokal- og fergedriften i Nord-Norge.
Hvordan stiller statsråden seg til slike utsikter med tanke på rasjonell fremtidig driftsform?
Begrunnelse
Ofotens og Vesteraalens Dampskibsselskab ASA (OVDS), Nordland, og Troms Fylkes Dampskipsselskap A/S (TFDS), Troms, forhandler nå om fusjon. Disse to selskapene står for henholdsvis 80 pst. og 100 pst. av den maritime lokal- og fergetrafikken i sine fylker.
Eksempelvis fikk OVDS i inneværende uke tildelt en kontrakt på drift av hurtigbåter i Nordland i en perioden på 10 år uten noen form for konkurranse.
Av Dagens Næringsliv 28.11.01 fremgår det at ovennevnte selskaper ønsker å kjøpe Finnmark Fylkesrederi (FFR), som står for 100 pst. av tilskuddsberettiget drift i Finnmark.